خبر یزد - ایسنا /در حالی که سوخت نیروگاهی (گازوئیل) هیچ یک از نیروگاههای تهران ، البرز و قزوین منطبق با استاندارد یورو 4 نیست، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: چرایی عدم تخصیص سوخت استاندارد به نیروگاهها را باید از وزارت نفت پرسید اما نظارت انجام میشود.
دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گزارش تحلیلی و جامع از عوامل کیفی هوای کلانشهر تهران و دلایل افزایش آلودگی هوا را به همراه دادههای تخصصی منتشر کرد. بر اساس ن آلودگی هوای کلان شهر تهران در بازه زمانی 1 تا 6 آذرماه یکی از قابل توجهترین دورههای آلودگی در سالهای اخیر محسوب میشد.
بر اساس این یافتهها، هشت عامل اصلی از جمله تداوم پایداری جوی، وقوع وارونگی دما، نبود بارش مؤثر، انتشار گسترده آلایندهها از ناوگان دیزلی فرسوده، وجود «نقاط داغ» آلایندگی در غرب و جنوب غرب تهران، مصرف سوخت با درصد بالای گوگرد در برخی نیروگاهها و واحدهای ثابت، ترافیک سنگین بهویژه در ورودیهای غربی و جنوبغربی شهر، تشکیل ثانویه ذرات نیترات، و بازپراکنش گردوغبار ناشی از تردد و فعالیتهای صنعتی و غیرمجاز پیرامونی در بروز این شرایط نقش کلیدی داشتند.
در میان این عوامل، دادههای مربوط به دیاکسید گوگرد در این گزارش اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه نشان میدهد در برخی واحدهای صنعتی و نیروگاههای اطراف تهران همچنان از سوختهایی با محتوای گوگرد بالا استفاده میشود؛ عاملی که بهطور مستقیم در افزایش غلظت این آلاینده مؤثر بوده است.
زهره عبادتی - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران- در گفتوگو با ایسنا، درباره گزارش تازه سازمان حفاظت محیط زیست که هاتاسپاتهای آلودگی هوای تهران را شامل هشت عامل معرفی کرده است، به تداوم چندروزه شاخص «ناسالم برای همه گروهها» اشاره کرد و درباره نقش سوخت با نیروگاهها در افزایش آلایندهها گفت: نیروگاهها و سوخت پرگوگرد بر افزایش سطح دی اکسید گوگرد مرتبط است.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران افزود: نیروگاه منتظر قائم در استان البرز و نیروگاه رجایی در استان قزوین سوخت با محتوای گوگرد بالا مصرف میکنند و مدلسازیها نشان داده که این مسئله میتواند بر آلودگی تهران نیز اثر بگذارد. اگرچه در استان تهران نیروگاه مازوتسوز نداریم اما گازوئیلی که در اختیار نیروگاهها قرار داده و استفاده میشود هم متأسفانه استاندارد نیست.
عبادتی در پایان در پاسخ به پرسش درباره علت تأمین نشدن سوخت استاندارد گفت: اینکه چرا سوخت استاندارد در اختیار نیروگاهها قرار نمیگیرد را باید از وزارت نفت پرسید اما نظارت از انجام میشود؛ نمونهبرداری مرتب انجام و دادهها به دستگاههای مربوطه ارسال میشود و این شرایط طبیعتا به دلیل عدم نظارت نیست. چرایی استاندارد نبودم سوخت نیروگاهها را باید از دستگاههای مرتبط پیگیری کرد. این موضوع از طریق اداره کل محیط زیست استان تهران و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با جدیت پیگیری میشود.
به گزارش ایسنا دادههای سازمان حفاظت محیط زیست نشان میدهد، در هیچ یک از نیروگاههای تهران و البرز و قزوین نفتگاز تولیدی منطبق با استاندارد یورو 4 نیست.
بر اساس محتوی سولفور اندازه گیری شده، کمترین مقدار سولفور سوخت نیروگاهی در استان تهران در سوخت نفت گاز نیروگاه دماوند با مقدار kg/mg 530( بیش از 10 برابر حد استاندارد) اندازه گیری شده است، در حالیکه محتوی سولفور نفت گاز نیروگاههای پرند با مقدار kg/mg 6657 ، شهر ری با مقدار kg/mg 6012 ، سیکل ترکیبی پرند با مقدار kg/mg 3901 و ری با مقدار kg/mg 880 بسیار فراتر از حد استاندارد و با مقادیری بیش از 100 برابر حد مجاز در نیروگاه های پرند و ری اندازهگیری شده است.
همچنین آنالیز مازوت نیروگاه های شهید رجایی و منتظرقائم نشاندهنده وجود مازوت کم سولفور و معمولی در این نیروگاه است.

بازار