خبر یزد
سی‌شصت در کمین رانندگان خوشخواب !
سه شنبه 6 آبان 1399 - 09:39:24
خبر یزد - اینها زمزمه‌های یک راننده خسته از راه در بیابان‌های کویری و نقاط نزدیک به شهر است، دارد با خود کلنجار می‌رود که هر جوری هست خودش را به شهر برساند و توقف نکند، به حرفهای سرنشینان خودرو هم گوش نمی دهد و اصرار دارد که برای استراحت وارد شهر شود و فعلا توقف نکند.
این راننده خسته حاضر نیست چند دقیقه‌ای را توقف کند و کمی به خود و سرنشینان خودرو مجال دهد و دوباره حرکت کند.
... و نتیجه اصرار بر رفتن آن می شود که نباید بشود، فاجعه‌ای هولناک رقم می خورد، خودرو یا واژگون می شود و یا با خودرو رو در رو برخورد می کند، برخی کشته و برخی هم به شدت مصدوم می شوند؛ کارشناسان هم علت فاجعه را خستگی و خواب‌آلودگی راننده اعلام می کنند!
همین کارشناسان معتقدند 60 درصد حوادث رانندگی و به خصوص واژگونی در فاصله 30 کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد و این همان است که کارشناسان به آن "60-30" یا "سی‌شصت" میگویند.
رانندگانی که پس از طی مسافتی طولانی به خود اطمینان کاذب دارند و در عین خستگی و کوفتگی ناشی از طی کردن مسیر طولانی تصور می‌کنند که این چند کیلومتر دیگر تا شهر را هم می‌توانند بدون حادثه طی کنند؛ همین تصور غلط منجر به فاجعه‌ای بزرگ می شود، راننده و سرنشینان خودرو به کام مرگ می روند و یا به شدت مجروح می شوند و چندین خانواده را داغدار خود می کنند.
نکته قابل توجه اینکه اغلب این دسته از خودروها هم تصادف نمی کنند یعنی با خودرو دیگری برخورد نمی کنند بلکه بعلت خستگی و خواب آلودگی راننده از جاده منحرف و واژگون می شوند.
آن طور که کارشناسان گفته‌اند واژگونی‌ها بیشتر در مسیرهای اطراف شهرهای کویری که نه آبی هست و نه آبادانی رخ می دهد و استان یزد یکی از این مناطق است، استانی در مرکز جغرافیایی ایران در قلب کویر مرکزی که از همه طرف به کویر و بیابان ختم می شود و رانندگانی که از نقاط مختلف کشور به این استان نزدیک می شوند بعلت کویری بودن جاده ، حاضر به توقف و استراحتی کوتاه نیستند . 
شکل و شمایل حوادث رانندگی در جاده‌های برونشهری استان یزد به تازگی، رنگ عوض کرده و بیشتر از آنکه "تصادفی" رخ دهد، "واژگونی" اتفاق می افتد که همین امر موجب نگرانی مردم و مسوولان ذیربط در این استان شده و انگیزه و رویکرد این گزارش نیز همین موضوع بوده است.
اغلب آنهایی که در اینگونه حوادث در جاده های برون شهری یزد دچار حادثه می شوند یزدی نیستند، مسافرانی از نقاط مختلف کشور هستند که مسیر شمال تا جنوب و یا شرق تا غرب و بالعکس را طی می کنند و در این نقطه دچار حادثه می شوند.
آمار ارائه شده از سوی سازمان اورژانس یزد نشان از افزایش قابل توجه سانحه "واژگونی" در جاده های استان یزد است، اتفاق ناگواری که نیاز به واکاوی و بررسی دارد، باید دید چرا خودروها در این مسیرها بیشتر از آنکه تصادف کنند واژگون می شوند؟
واژگونی خودرو در جاده‌های استان یزد به تازگی رقمی بی‌سابقه و باور نکردنی را به خود اختصاص داده و آنطور که مسوولان پلیس راه می گویند بیش از 50 درصد سوانح رانندگی در جاده های برون شهری این استان بعلت واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده رخ می دهد.
واژگونی خودروها در این مسیرها به تازگی و در هفته های گذشته به حدی زیاد شده که نگرانی مردم و مسوولان را به دنبال داشته است.
جاده، راننده، خودرو، عوامل محیطی یا....؟ کدامیک در واژگونی خودروها مقصر هستند و آیا علت آن انسانی است یا فنی و مهندسی؟ 
به این خبرها که سازمان اورژانس یزد طی چند روز اخیر در اختیار رسانه ها قرار داده دقت کنید: 
"واژگونی پژو 405 در ساعت 08:29 مورخه پنجم آبانماه 1399 در محور مهریز به انار با 2 کشته و پنج مصدوم".
"واژگونی پراید در ساعت 19:17 مورخه دوم آبان 1399 در اردکان یزد با سه فوتی" .
"واژگونی سمند در ساعت 15:09 دوم ابانماه 1399 در میبد یزد با پنج مجروح" .
"واژگونی پراید در ساعت 12:10 مورخه 26 مهرماه 1399 در جاده خضر اباد یزد، با 4 فوتی و مجروح". 
"واژگونی سمند در ساعت 9:50 مورخه 26 مهرماه 1399 در میبد یزد با سه مصدوم" .
واژگونی پراید در ساعت 06:09 مورخه 21 مهرماه 1399 در اردکان یزد با 5 فوتی و مصدوم".
این تعداد واژگونی فقط طی چند روز را نمی توان حادثه یا اتفاق ساده‌ای به حساب آورد ، باید بررسی شود که سهم و تقصیر راننده، جاده و خودرو ، هر یک در این حوادث ناگوار چقدر است!
تقریبا به همین تعداد هم تصادف یعنی برخورد رخ به رخ در جاده های برونشهری یزد اتفاق میفتد و منجر به از دست دادن یا مجروح شدن عده ای از هموطنان ما می شود که با جمع واژگونی‌ها رقم تاسف برانگیزی از آن حاصل می شود.
در زمینه علل و عوامل این گونه اتفاقات یعنی واژگونی خودرو اظهارنظرهای مختلفی میشود، از یک سو اغلب قریب به اتفاق کارشناسان و مردم، راننده را مقصر کرده و علت را خستگی یا خواب آلودگی او می دانند؛ از سوی دیگر هم برخی معتقدند همه تقصیرها متوجه راننده نیست و جاده و خودرو هم به سهم خود در وقوع این حوادث تلخ سهیم هستند.
نکته قابل تامل دیگر که از سوی مسوولان ذیربط اعلام شده اینکه اغلب خودروهایی که واژگون میشود "پراید" است؛ قصد پیشداوری نداریم اما توجه کارشناسان و متولیان را به این موضوع جلب می کنیم و می پرسیم چرا باید سهم یک خودرو در وقوع واژگونی ها تا این حد زیاد باشد؟ 

http://www.Yazd-Online.ir/Fa/News/154392/سی‌شصت-در-کمین-رانندگان-خوشخواب-!
بستن   چاپ