خبر یزد

آخرين مطالب

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند علمي

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /هواپیماهایی که امروزه سفارش‌های آنلاین را تحویل می‌دهند، می‌توانند روزی برای مبارزه با گرمایش جهانی، محموله ارسال کنند. تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که جت‌های تجاری معمولی می‌توانند برای تزریق ذرات به جو جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری داده شوند.
یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله «آینده زمین» نشان می‌دهد که هواپیماهای موجود می‌توانند به طور مؤثر دی اکسید گوگرد را در عرض‌های جغرافیایی بالا، جایی که لایه مرزی جوی، پایین‌تر از خط استوا است، به استراتوسفر منتقل کنند. این نشان می‌دهد که مهندسی زمین، یعنی دستکاری عمدی سیستم آب و هوایی زمین برای مقابله با گرمایش جهانی، ممکن است از نظر فنی بدون ایجاد هواپیماهای تخصصی که کارشناسان پیش از این تصور می‌کردند ضروری باشد، امکان‌پذیر شود.
به نقل از اس‌اف، این در واقع قابل دستیابی است. محققان کشف کردند که اگرچه این روش به اندازه جت‌های ارتفاع بالا که به طور خاص ساخته شده‌اند، کارآمد نیست، اما همچنان می‌تواند اثرات خنک‌کننده معناداری را ارائه دهد و موانع تحقق این امر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
چگونه جت‌های معمولی می‌توانند سیاره ما را خنک کنند؟
دانشمندان دهه‌هاست که تزریق آئروسل استراتوسفر (SAI) را به عنوان یک ترمز اضطراری بالقوه در برابر تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار داده‌اند. این مفهوم با انتشار ذرات گوگرد در ارتفاعات بالای جو، فوران‌های آتشفشانی بزرگ را شبیه‌سازی می‌کند، این ذرات نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند و سیاره را به طور موقت خنک می‌کنند. تاکنون، اکثر کارشناسان معتقد بودند که این امر به هواپیماهای جدید و تخصصی نیاز دارد که قادر به پرواز در ارتفاعات بسیار بالا در حدود 20 کیلومتری از سطح زمین باشند.
اما با تزریق دی اکسید گوگرد در عرض‌های جغرافیایی قطبی یعنی حدود 60 درجه شمالی و جنوبی، جایی که استراتوسفر در جو پایین‌تر قرار دارد، هواپیماهای تجاری موجود می‌توانند این کار را در ارتفاع تنها 13 کیلومتر انجام دهند، که کاملا در محدوده عملیاتی فعلی آنها قرار دارد.
محققان 41 شبیه‌سازی کوتاه تزریق آئروسل استراتوسفر را با استفاده از مدل سیستم زمین بریتانیا انجام دادند و ارتفاع، عرض جغرافیایی و فصل تزریق را تغییر دادند. مدل‌های آنها نشان داد که تزریق فصلی در عرض‌های جغرافیایی بالا با یک بوئینگ 777F استاندارد می‌تواند تقریبا 35 درصد از راندمان خنک‌سازی رویکرد ارتفاع بالا با استفاده از هواپیماهای تخصصی را کسب کند.
این بدان معناست که برای دستیابی به یک اثر خنک‌سازی مشابه باید دی‌اکسید گوگرد بیشتری تزریق شود، حدود 21 تن در سال در مقایسه با 7.6 تن با پیش گرفتن رویکرد مشابه اما با هواپیماهای تخصصی.
نکته قابل تامل این است که افزایش مقدار تزریق، عوارض جانبی مانند باران اسیدی و گرمایش استراتوسفر را چند برابر می‌کند، با این حال، امکان استفاده از هواپیماهای موجود و جدول زمانی را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد. به جای انتظار یک دهه یا بیشتر برای توسعه و تأیید هواپیماهای ارتفاع بالا با طراحی ویژه، جت‌های تجاری می‌توانند ظرف چند سال برای انجام این کار اصلاح شوند.
با این حال، محققان هشدار می‌دهند که اگر استفاده از این فناوری آسان‌تر شود، گروه‌های بیشتری می‌توانند سعی کنند سیاره را به تنهایی خنک کنند و خطر تلاش‌های عجولانه یا با هماهنگی ضعیف برای تغییر آب و هوا افزایش می‌یابد.
محققان با استفاده از مدل‌های اقلیمی تخمین زدند که تزریق سالانه 12 تن دی‌اکسید گوگرد در ارتفاع 13 کیلومتری در 60 درجه شمالی و جنوبی در طول بهار و تابستان محلی می‌تواند باعث خنک شدن جهانی حدود 0.6 درجه سانتیگراد شود. این مقدار در صورت تداوم برای دهه‌ها برای کاهش قابل توجه تغییرات اقلیمی کافی خواهد بود.
محدود کردن تزریق به بهار و تابستان در هر نیمکره، راندمان خنک‌سازی را در مقایسه با تزریق در تمام طول سال، 39 درصد افزایش می‌دهد. انجام این کار به صورت فصلی از سطوح بالاتر نور خورشید در این دوره‌ها بهره می‌برد و اثر خنک‌کننده ذرات بازتابنده را به حداکثر می‌رساند.
با این حال همانطور که اشاره شد، این رویکرد چند نکته منفی نیز دارد. تزریق در ارتفاع پایین‌تر، به طور قابل توجهی کارایی کمتری نسبت به تزریق در ارتفاع بالا دارد. استفاده از هواپیماهای موجود برای دستیابی به خنک‌سازی مشابه، نیاز به تزریق تقریبا سه برابر دی‌اکسید گوگرد دارد که عوارض جانبی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این موضوع همچنین سؤالات جدی در مورد اینکه چه کسی فناوری تغییر آب و هوا را کنترل خواهد کرد، مطرح می‌کند. اگر تغییر آب و هوا دیگر نیازی به تجهیزات ویژه نداشته باشد، کشورهای بسیار بیشتر یا حتی گروه‌های خصوصی می‌توانند قدرت انجام آن را به دست آورند.
ما می‌توانیم به این موضوع هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. اگر موانع فنی برای خنک‌سازی زمین کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم، بدان معنا نیست که باید به سمت مهندسی زمین هجوم ببریم.
پیش از اینکه هواپیماهای باری اصلاح‌شده شروع به انتشار ذرات در جو سیاره ما کنند، بررسی دقیق در مورد نحوه‌ مدیریت، مجوز و عواقب ناخواسته این رویکرد ضروری است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/718023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سطل زباله هوشمند Ameru با قابلیت تفکیک خودکار

آخرین تمرین نساجی: برای آخرین امید

ترکیب اینتر برابر بارسا: تورام فیکس، طارمی نیمکت!

بوژوویچ: سرقت نکردم، اجازه خداحافظی می‌دادید!

برچسب غیرقابل فروش روی ستاره خاموش پرسپولیس

ماتزاری و استقلال، ماراتن دوباره آغاز شد!

پایان کار شاه‌ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس

اولین واکنش مربی بزرگ اسپانیایی به شایعه استقلال

گل‌محمدی: از شهر و مردم یزد خاطرات خوبی دارم

هوای‌عجیب و آلوده ورزشگاه نصیری یزد

افتتاح هزار و یکصد و شصت و یکمین مرکز مشاوره پلیس در یزد

هوای 10 شهر به وضعیت خطرناک رسید

نقشه راه پلیس در مقابله با معضلات اجتماعی چیست؟

اخباری: بازی با فولادِ گل‌محمدی سردرد می‌آورد

تمام ادارت، بانک‌ها و مدارس این شهر فردا (یازدهم اردیبهشت) تعطیل شد/ از تردد در شهر خودداری کنید

مربیگری را اینجا آغاز کردم و خاطرات خوبی از یزد دارم

خوشحالم یک امتیاز ما برگشت، ممنونم که ما را قربانی نکردند!

گل‌محمدی: فقط خاطره خوب از مردم یزد دارم/ شانس صعود چند پله‌ای داریم

اخباری: بازی با فولاد مثل شطرنج است/ رای استیناف؟ خوشحالم که قربانی نشدیم

ناظری: حمایت‌ها از چوگان در حد حرف بوده/ هدف ما صعود به جام‌جهانی نیست

هدف ما صعودبه جام‌جهانی نیست!

آذربایجان غربی پیشران مسابقات بین المللی کشور

زمان واریز کالابرگ اردیبهشت ماه مشخص شد

تخم‌مرغ 25 هزار تومانی درب مرغداری؛ تعطیلی گسترده مرغداری‌ها کلید خورد

واردات پارچه 2 برابر شد؛ 80 درصد واردات پوشاک از مناطق آزاد

متقاضیان تسهیلات بانکی بخوانند؛ پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری چه تغییری کرد؟

زنگ خطر بازگشت تورم‌های 3 رقمی؛ موج جدید تورمی در راه است

34 درصد واردات کشور با نرخ ارز 28500 تومان صورت گرفته است

رشد 42 هزار واحدی شاخص بازار سرمایه؛ عبور ارزش بورس تهران از 10 هزار همت

خرید با کالابرگ‌های الکترونیکی تسهیل شد

دستور صریح استاندار مازندران برای پیگیری بحث مسکن ایثارگران

شاعرانه/ نه دست مانده نه تاب و توان به پیکر من

باز آمدم چون ماه نو!

از دستکاری ژنتیکی تا بیوتروریسم؛ هشدار حمله هکرها به دی‌ان‌ای انسان!

مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند: هوش مصنوعی تا ده سال آینده تمام بیماری‌ها را ریشه‌کن می‌کند

عصبانیت امیرمحمد هوشمند بعد از تعویض زودهنگام

واکنش ورزشکاران به روز ملی خلیج فارس

15 ویژه برنامه دهه کرامت در بافق برگزار می‌شود

عطایی: خودم از چادرملو استعفا دادم

مدیرعامل چادرملو از سمت خود استعفا داد

گرد و غبار کانون های فرسایش علت آلودگی هوای یزد

آماده‌باش اکیپ‌های بحران شرکت توزیع برق یزد برای برگزاری کنکور

بابایی مدیر عامل چادملو شد/عطایی: برکناری نه، خودم استعفا کردم

بابایی مدیر عامل چادرملو شد/ عطایی: برکناری نه، خودم استعفا کردم

تعطیلی سراسری شهرستان اردکان در پی وقوع پدیده گرد و غبار

سرپرست باشگاه چادرملو معرفی شد؛ عطایی رفت اخباری هم می رود – آفتاب نو | اخبار ورزشی

گردوغبار اردکان را تعطیل کرد

افتتاحیه گردهمایی مشاورین ایثارگران استان‌های کشور در رفسنجان + تصاویر

ناظری: اعزام تیم ملی چوگان به مقدماتی جام‌جهانی گامی در مسیر احیای این رشته کهن است

دیدار وزیر ورزش با اسطوره پرسپولیسی‌ها