خبر یزد

آخرين مطالب

آیین‌های 27 رمضان در یزد/ از دوست دوست تا پیراهن مراد مقالات

آیین‌های 27 رمضان در یزد/ از دوست دوست تا پیراهن مراد
  بزرگنمايي:

خبریزد- تاریخ مذهبی استان یزد نشانگر آن است که از گذشته های دور تا به امروز مراسم و آیین های دینی در این شهر تاریخی ، با شکوه و عظمت خاصی برپا می شده است؛ آثار به جامانده از آداب و رسوم مذهبی در این شهر نمایانگر غنای این آیین هاست که هنوز مردم این دیار با شور و ذوق فراوانی برگزار می کنند.

یکی از مهمترین و رایج ترین مراسم ویژه ماه مبارک رمضان مراسم مربوط به شب و روز بیست و هفتم است ، شاید بتوان گفت برخی از این آیین ها بازمانده یک رسم کهن قبل از اسلام است که هنوز هم در فرهنگ ایرانی با نام های متفاوت برجای مانده است مراسم و آیین های مربوط به این شب در استان یزد بسیار متنوع است و هنوز هم در برخی از خانواده ها و در بعضی از نواحی استان به قوت خود پابرجاست.

هدیه بیست و هفتمی ، مراسم پیراهن مراد، دوست دوست ، علی دوست، مراسم دوختن کیسه یا پیراهن مراد، مولودی خوانی ، پخت نان مراد، ساختن و دست کردن حلقه مراد، انگشتر گردانی  و خرید آجیل مشکل گشا از جمله این آیین ها است.

برخی از آداب و سنن به دلیل شیوع کرونا در 2 سال گذشته به صورت کمرنگ برگزار شد اما اکنون با فروکش کرونا این آیین ها با شور و شوق خاصی برگزار خواهند شد.

 دوست، دوست 

آیین سنتی "دوست دوست علی- امام اول علی" هرسال با حضور کودکان در نقاط مختلف استان یزد برگزار می شود.

آیین قدیمی  "دوست ،دوست، علی دوست " بر اساس خرده فرهنگی دیر پا در شامگاه بیست و ششم ماه رمضان پس از تاریکی هوا با حضور خردسالان آغاز و تا نیمه های شب ادامه می یابد.

 

آیین‌های 27 رمضان در یزد/ از دوست دوست تا پیراهن مراد

جمعی از کودکان و نوجوانان بصورت گروه های کوچک در محله ها به گردش درآمده به در منازل رفته و با قرائت اشعار و مطالب موزون، درخواست هدیه می کنند.

این افراد که بعضا حتی صورت خود را نیز پوشانده اند به در هر منزلی که رسیدند با خواندن "ˈدوست دوست - دوست علی - امام اول علی" و یا "ˈاین خونه شربت و قنده ، امام علی درش را نبنده" یا "من درویشم، کلاه ریشم تا نگیرم رد نمی شم" تقاضای هدیه می کنند. 

صاحبخانه هم در جواب می گوید: " می دیم می دیم . صبر کنید" و باز هم افراد در جواب صاحبخانه می گویند : " این خونه رو به طبسه - صابش(صاحبش) به مکه برسه". 

همچنین وقتی از صاحب خانه دریافت می کردند با هم این شعر را می خواندند :"این خونه چقه قشنگه ، همه جاش شربت و قنده ف امام حسین درش را نبنده."

" الله کریم ، هفت نفریم ، نون نداریم ، شب می خوریم ، صبح نداریم ، صبح می خوریم ، شب نداریم ، می دی یا بریم " از دیگر  اشعار مراسم شب بیست هفتم رمضان در استان یزد است.

مردم استان دارالعباده یزد معتقدند که این رسم پس از شهادت مولا علی (ع) و به یاد این امام همام و کمک هایی که آن حضرت به یتیمان کوفه داشتند، صورت می گیرد .

همچنین براساس اعتقادات موجود، کسانی که به مراسم "دوست دوست علی دوست" می روند چیزهایی که هر صاحبخانه به آنها می دهد را به عنوان تبرک به مال خود اضافه و در طول سال از آن برای برکت زندگی استفاده می کنند.

مردم استان یزد با عشق و ارادت خاصی که به ائمه اطهار(ع) و مولای متقیان دارند از شب های قبل از بیست وهفتم ماه مبارک رمضان با خریدن شیرینی، نبات، آبنبات، نخود ،خرما و سایر مواد خوردنی مناسب، آماده پذیرایی از برگزار کنندگان این آیین می شوند، در برخی از خانواده های یزدی موسوم است که برای برآورده شدن حوائج خود وجه نقد تهیه و به عنوان برکت به میهمانان تقدیم می کنند.

این مراسم، محدود به گروه نونهالان و نوجوانان دختر و پسر نیست بلکه در برخی از مناطق استان خانم های خانه دار هم چند نفری با هم به در منازل همسایه ها رفته و سنت را بجا می آورند.

عده ای از مردم این استان عقیده دارند که برگزاری این مراسم علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره مولای متقیان حضرت علی (ع) موجب نزدیکی دل ها و ترویج یتیم نوازی و ترحم به دیگران در سطح جامعه می شود .

هدیه بیست و هفتمی

به دلیل کشته شدن قاتل امیر المومنین (ع) در این شب ، خانواده های یزدی به جشن و سرور می پردازند ، برخی نیز این شب را مبارک و میمون دانسته و مراسم خواستگاری ، بله برون ، عقد و عروسی را در این شب برگزار می کنند و برخی از تازه دامادها  در این شب به نوعروسان خود هدیه داده که به این هدیه بسیار گران بهاست هدیه بیست و هفتمی گفته می شود.

پیراهن مراد

آیین‌های 27 رمضان در یزد/ از دوست دوست تا پیراهن مراد

برگزاری آیین "پیراهن مراد" از دیگر رسوم مردم استان یزد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که در برخی از نقاط این استان بر پا می شود.

 آنها در روز بیست و چهارم رمضان میان نماز ظهر و عصر به نیت شفای بیماران پارچه‌ای برش می‌دهند تا کار دوخت روی آن انجام شود. برای این کار، به در خانه هفت سید یا هفت نفر که اسمشان فاطمه است می‌روند و از آنها پولی دریافت می‌کنند تا با آن پارچه مورد نظر را بخرند. در روز بیست و هفتم به مسجد می‌روند و پارچه را برش می‌دهند. این رسم بیشتر در مسجد«امیر چخماق» یزد به خاطر وجود سنگ مرمری با نام «مراد» انجام می‌شود. در نهایت پیراهنی به نام پیراهن مراد آماده و تن بیمار می‌شود.
حلقه مراد

ساختن و به دست کردن "حلقه مراد" از جمله رسوم مردم استان در روز بیست و هفتم ماه رمضان است، پدر و مادرانی که فرزندانشان قبل از سن بلوغ فوت می کرد، برای جلوگیری از مرگ فرزند حلقه مراد می ساختند و معتقد بودند با این کار از مرگ جلوگیری می شود.

 برای تهیه حلقه مراد، ابتدا از هفت نفر که نام آنها محمد، علی یا فاطمه بود یا از هفت مؤمن، یک سکه می گرفتند، بعد از جمع آوری پول به زرگری رفته، سفارش حلقه ای از جنس نقره می دادند و سفارش می دادند که حتما در روز بیست و هفتم ماه مبارک حلقه ساخته شود، سپس قبل از ظهر روز بیست و هفتم اگر فرزند دختر بود، دو حلقه به گوش او و اگر پسر بود تنها یک حلقه به گوش راستش آویزان می کردند.

برای اینکه پول حلقه مراد را از افرادی به نام محمد یا علی یا فاطمه می گرفتند، حلقه را  "حلقه محمد" یا "حلقه هفت مرتضی علی" و یا "حلقه هفت فاطمه" هم می نامیدند.

نان بیست و هفتمی

از دیگر آداب و رسوم مردم استان کویری یزد پخت نان بیست و هفتمی است، برای تهیه این نان، آرد آن را از هفت نفر که اسم فاطمه دارند، گرفته و به سراغ مغازه ای که رو به قبله بود و صاحبش فرد خوب و مومنی محسوب می شد، می رفتند و از او هم پولی می گرفتند.

آیین‌های 27 رمضان در یزد/ از دوست دوست تا پیراهن مراد

با این پول آرد خریده و نان را می پختند و به برش های کوچکی تقسیم کرده و به مردم می دادند و معتقد بودند اگر فردی که باید به سربازی برود این نان را بخورد از خدمت سربازی معاف می شود و یا اگر در زندان است، آزاد می شود. 

البته امروزه دیگر چنین نیست و فرد به مغازه رفته و آرد این نان را می خرد و بعد از خمیر، آن گاه آنها را به صورت چانه های کوچک پهن کرده و در روغن سرخ می کنند و روی آن گل زرد ریخته و در پایان روی آن شکر می پاشند و برخی نان سوروک را در شیره قرار می دهند.

 شکستن گردو  

 رسم شکستن گردو هم برای گشودن بخت دختران دم بخت در روز بیست هفتم رمضان برگزار می شد، البته  این آیین در گذشته بسیار رواج داشت که اکنون هم کم و بیش وجود دارد.

 افرادی که دختر دم بختی داشتند، مقداری ‌گردو تهیه کرده و از پله های مسجد جامع بالا می رفتند و در هر پله یک عدد گردو را زیرپا می شکستند و زمانی که به بالای مسجد رسیدند بر گنبد مسجد دعای خاصی می خواندند و هفت دور می چرخیدند و از پله ها پایین می‌آمدند ، این آداب در حالی برگزار می شد که در دست دختر دم بخت، قفل و شیرینی بود که وقتی دختر از پله های مسجد جامع پایین آمد به اولین نفری که جوان بود می رسید، قفل را به وی می داد تا آن را باز کند و به وی شیرینی تعارف می کرد که معتقد بودن بخت دختر باز شده و همسر مناسبی پیدا می کند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/228280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارگاه آموزشی خبرنگاری بحران در یزد برگزار شد

ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی جدید در مناطق آزاد کشور

افتتاح طرح هایی به ارزش بیش از 400 میلیارد تومان در کیش

فلسفه وجودی مناطق آزاد کشور تولید و صادرات محور است

560 میلیارد ریال از محل سفر رییس جمهور و استاندار یزد، به ابرکوه اختصاص یافت

مدیر دفتر بازاریابی وزارت میراث فرهنگی: حمایت از صنایع دستی، اولویت‌ دولت سیزدهم است

رییس بنیاد مستضعفان: شهرستان‌های خاتم و مروست یزد در اولویت آبادانی استان هستند

امام جمعه اردکان: مدیران، دغدغه مسائل فرهنگی و دینی هم داشته باشند

توزیع 600 بسته معیشتی و حمایتی بین اقشار کم‌برخوردار منطقه 15

سفیر صلح و سلامت: 1400 نهال به افتخار مدافعان سلامت و کادر درمان خواهم کاشت

اینفوگرافی/ بهترین و بدترین استان‌های کشور برای سالمندان

افزایش کیفیت نمایشگاه کتاب با برگزاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب

نرخ جدید کرایه تاکسی در سال جاری تغییر نمی‌کند

مدیر دفتر بازاریابی وزارت میراث فرهنگی: حمایت از صنایع دستی، اولویت‌ دولت سیزدهم است

یادواره سرداران و 300 شهید بخش مرکزی یزد آغاز شد

امام‌جمعه مهریز، همکاری مردم در اجرای کامل طرح اصلاح یارانه‌ها را خواستار شد

تداوم روزهای بدون فوتی کرونا در استان یزد

چند خبر کوتاه از یزد

یک میلیون فرصت شغلی در سال 1401 ایجاد می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار منصوب شد

رئیس بنیاد مستضعفان از اختصاص 23 زمین برای ساخت مسکن محرومان خبر داد

مشکلات و مطالبات مردم باید در خبرها دیده شود

صندوق‌های پژوهش 5 هزار میلیارد تومان به دانش بنیان‌ها وام دادند

لزوم توجه به نقش موثر و ارزشمند روابط عمومی در انعکاس عملکرد سازمان‌ها

"اعتمادسازی” و" تقویت سرمایه اجتماعی " از مهم‌ترین وظایف کلیدی روابط عمومی است

خشکسالی، 3 هزار میلیارد ریال به عشایر یزد خسارت زد

چند یوزپلنگ نر در یزد باقی مانده است؟

جایگاه روابط عمومی از حرف تا عمل

دهمین فرماندار ابرکوه منصوب شد

نظارت فراگیر بر نرخ و توزیع کالاهای اساسی در جزیره کیش

12 دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها

کاراته قابلیت همگانی شدن دارد/جهادتبیین برای بازگرداندن کاراته به خانه یزدیها

چشم امید جامعه به سمت جوانان/پرهیز از الگوگیری از افراد بی هویت

توسعه موزه‌ها اولویت بنیاد مستضعفان/آمادگی برای ایجاد موزه فرش

امام جمعه یزد: کادرسازی برای آینده، اولویت سپاه باشد

حبوبات در میادین 27 درصد ارزان‌تر از سطح شهر است

انجام 1250 هکتار جنگل‌کاری پیرامون پایتخت طی 7 پروژه در نیمه دوم 1400

توضیح در مورد بخشنامه اخیر شهردار تهران|نظارت مستقیم آتش‌نشانی بر ساختمان‌های بیش از 6 طبقه پابرجاست

جایگاه روابط عمومی از حرف تا عمل

آغاز به کار نخستین پسماندمارکت در منطقه3

معابر پایتخت سالانه به یک‌ میلیون و 600 هزار تن آسفالت نیاز دارد/تلاش برای ارتقای بازدهی و افزایش میزان تولید ماهیانه آسفالت

آغاز عملیات بازسازی ورزشگاه شهر سالم 2 در منطقه 20

خشکسالی، سه هزار میلیارد ریال به عشایر یزد خسارت زد

بازدید از برج میلاد در هفته میراث فرهنگی رایگان است

کارکنان خدوم؛ ماموران 137

عمل جراحی رباط صلیبی زانو برای نخستین بار در بافق انجام شد

سهم یزد در فاز نخست تفاهم نامه کشوری ساخت مسکن نیازمندان، 100 واحد اعلام شد

تصاویر زشت‌ترین‌ شهرهای دنیا | این شهرها چه ویژگی‌هایی دارند؟

هم افزایی دیوان عدالت اداری و شهرداری ها در راستای حقوق مردم

بدهی بیمارستان‌های دولتی یزد، دلیل طلب دانشگاه علوم پزشکی از تامین اجتماعی است