خبر یزد

آخرين مطالب

گذری بر زندگی یکی از بازرگانان فرهنگ دوست یزد مقالات

گذری بر زندگی یکی از بازرگانان فرهنگ دوست یزد
  بزرگنمايي:

خبریزد- «حسین مسرّت» ضمن بیان این که «حسین بشارت» را شاید برخی از اهالی کتاب نشناسند امّا در میان رجال و بازرگانان خوشنام یزد، مردی سرشناس است، او را پرکار و کمتر اهل خودنمایی خواند.

وی افزود: «حسین بشارت» تحصیلات مقدماتی را در یزد فرا گرفت و سپس به تهران رفت و لیسانس خود را در رشته‌ی حقوق از دانشگاه تهران اخذ کرد و پس از آن به یزد بازگشت و در کنار پدر خود حاج محمّد آقا بشارت به فعالیت بازرگانی پرداخت و در سال 1335 بنگاه پشم‌ریسی شرق را بنیان نهاد.

به گفته‌ی مسرت، بشارت مدّتی عضو انجمن شهر یزد بود و هم چنین مدّت زمانی عضویت شورای فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد را داشت و در بازه‌ای زمانی، با نهضت سوادآموزی همکاری داشت.

وی از بشارت به عنوان یکی از فرهنگ‌دوستان و خدمت‌گذاران عالم کتاب نام برد و گفت: نخستین آشنایی من با ایشان به سال‌های 1365 تا 1367 برمی‌گردد که قصد پژوهش در تاریخ مشروطیت یزد را داشتم و به سفارش بسیاری از بزرگان یزد،روزهای زیادی را به محضر ایشان در تیمچۀ پاینده رفته و از دریای بیکران و حافظه‌ی سرشارشان به ویژه نسب‌شناسی رجال یزد بهره‌ها می‌بردم که تلخیصی از آن گفت‌وگوها بعدها در دیباچه‌ی سلسله گفتارهای «مطبوعات یزد» در کتاب‌های نامواره‌ی دکتر محمود افشار،یزدنامه و یزد یادگار تاریخ درج شد.

مسرت که خود پیشنهاد ثبت خاطرات استاد بشارت را داده است، اضافه کرد: حاصل خاطرات استاد «حسین بشارت»، کتابی است که نخست نام شهر من یزد را برخود داشت امّا  به واسطه‌ی وجود کتاب مرحوم «علی اکبر شریعتی» به همین نام، عنوان «یزد، شهر من» برآن نهاده شد که تاکنون سه بار ویرایش و چاپ شده و در هر چاپ نیز اطّلاعات آن غنی‌تر شده است.

این پژوهشگر فرهنگی استان یزد در ادامه گفت: خوشبختانه در سال 1394 از سوی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از «حسین بشارت» به عنوان تلاشگر حوزه‌ نشر استان تجلیل و قدردانی شد.

وی با اشاره به وفات این مرد فرهنگدوست در یازدهم بهمن ماه سال گذشته و به خاکسپاری او در آستان مقدس امامزاده جعفر یزد، به برخی از خدمات فرهنگی این چهره شهیر یزد پرداخت و گفت: بنیان‌گذاری «گنجینه‌ی حسین بشارت برای پژوهش در فرهنگ و تاریخ یزد» به سفارش و ارشاد زنده یاد استاد ایرج افشار در سال 1364 که ویژه‌ی چاپ کتاب‌های درباره‌ یزد و از یزدیان است از جمله اقدامات او بود که از سال 1369 تاکنون در این سلسله، 18 عنوان کتاب چاپ شده است.

وی از ساخت تالار کتاب‌های خطّی کتابخانۀ وزیری یزد در سال 1347 به مساحت 70 مترمربع، اهدای کتابخانه‌ شخصی و ارزشمند خود به کتابخانه وزیری در تیرماه 1376، همراهی با استاد ایرج افشار در سفرهای تحقیقاتی که به یزد برای نگارش تاریخ و فرهنگ یزد داشت، همراهی با انجمن دوستداران کتاب یزد در بزرگداشت استاد دکتر اسلامی ندوشن، استاد ایرج افشار و دکتر اصغر دادبه، چاپ یاداشت‌هایی در زمینۀ تاریخ و فرهنگ یزد در نشریۀ یزد امروز و اهتمام به بنیان مرکز یزدشناسی در کتابخانه وزیری یزد به همراهی جمعی از افراد فرهنگی یزد در سال 1369، به عنوان بخشی از خدمات استاد حسین بشارت به فرهنگ یزد اشاره کرد.

این نویسنده یزدی، همچنین از نهایت نگارش و گردآوری و چاپ پنج عنوان کتاب با نام‌های «یزد، شهر من» حاوی خاطراتی درباره‌ی یزد کهن، «سفرها و سخن‌ها» حاوی متن گفت‌وگوهای شفاهی با سازمان اسناد ملّی یزد و چند سفرنامه به کشورهای گوناگون به صورت مصوّر، دو «سفرنامه به هند به همراهی شاعر معاصر استاد علی باقرزاده یزدی بقا» و «بر بال یادها» حاوی اشعار برگزیده از شاعران ایرانی توسط استاد بشارت خبر داد.

مسرت در پایان نیز از جمله فهرست کتاب‌های گنجینۀ حسین بشارت نیز به عناوینی همچون تذکرۀ شعرای یزد، واژه نامۀ یزدی، تاریخ سالشماری یزد، تذکره میکده، یزد در سفرنامه‌ها، یزد در اسناد امین الضرب، خاطرات شازده حمّام، یزد شهر من، منشآت شرف الدّین علی یزدی، دیوان سعیدای نقشبند یزدی، نغمه های سبز برگزیده متون ادب فارسی، سفرها و سخن‌ها، بربال یادها(مجموعه شعر)، تحقیق در احوال و آثار ابن شهاب یزدی، تاریخ ملوک و انبیا-اولاد تیمور( تاریخ جعفری)، گزیده اسناد اجتماعی شهرستان تفت، گزیده اسناد موقوفات شهرستان تفت و دیوان غیاث الدّین نقشبند یزدی، اشاره و عنوان کرد: این کتاب‌ها طی سال‌های گذشته به وسیله‌ی ناشران گوناگون در یزد و تهران چاپ شده است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/229325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کلاس مربیگری درجه B آسیا در یزد

تجمع اتباع یزد در حمایت از حمله ایران به اسرائیل

مشکل صادرات واحد‌های تولیدی حل می‌شود

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

تکمیل زیرساخت خطوط آبرسانی سایت اقدام ملی مسکن شهید محمدخانی یزد

آغاز عملیات اجرایی باند دوم سه راهی مهردشت به حسین آباد

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

میزبانی چادرملو از نفت و گاز گچساران

مدیرکل دامپزشکی یزد: با کشتار غیرمجاز دام برخورد می‌شود

ثبت رکورد جدیدی در نمایشگاه بین‌المللی یزد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود