خبر یزد

آخرين مطالب

دندان گردی صاحبخانه‌های یزد/سبقت رشد کرایه‌های یزد نسبت به پایتخت مقالات

دندان گردی صاحبخانه‌های یزد/سبقت رشد کرایه‌های یزد نسبت به پایتخت
  بزرگنمايي:

خبریزد- افزایش نرخ اجاره بها در شهر یزد باعث اعتراض بسیاری از مستأجران، مشاوران املاک و حتی اتحادیه مزبور شده و شهروندان یزدی از نبود نظارت بر بازار رهن و اجاره مسکن گلایه دارند.

شرایط اقتصادی چنان عرصه را بر مردم تنگ کرده که صاحبخانه های یزدی که همیشه منصف بوده و با مستأجر خوب تا می‌کردند هم دوام نیاورده و شمشیر را برای مستأجران از رو بسته‌اند.

افزایش افسارگسیخته رهن و اجاره در یزد

یکی از شهروندان یزدی با بیان اینکه سال گذشته خانه‌اش را با مبلغ 10 میلیون تومان رهن و ماهانه 1.5 میلیون تومان اجاره کرده بود، گفت: صاحبخانه امسال از او خواستار 60 میلیون تومان رهن و ماهانه مبلغ 4 میلیون تومان برای اجاره شده است.

مریم میرجلیلی با بیان اینکه نرخ تورم بالا و افزایش قیمت‌های مواد غذایی و سایر اقلام اساسی کمر مردم را خم کرده است، اظهار داشت: این میزان افزایش نرخ اجاره واقعاً هیچ پولی برای اداره زندگی برای اقشار کم‌درآمد باقی نمی‌گذارد و کارمند یا کارگری که ماهانه 5 تا 6 میلیون تومان درآمد دارد، اگر بخواهد چهار میلیون آن را برای اجاره پرداخت کند، چیزی برای زندگی کردن نخواهد داشت.

دندان گردی صاحبخانه‌های یزد/سبقت رشد کرایه‌های یزد نسبت به پایتخت

وی افزود: دولت باید در کنار سیاست‌هایی که در حوزه مسکن تعیین می‌کند، حوزه نظارت را تقویت کند زیرا هر چند مصوب شود که نرخ اجاره خانه افزایش نیابد باز مالکان، صاحب اصلی خانه هستند و آنها تصمیم نهایی را می‌گیرند و مستأجر چاره‌ای جز تن دادن به نرخ تعیین شده از سوی مالکان ندارند.

اجاره ندادن خانه‌ها به کمتر از نرخ دلخواه مالکان

یکی دیگر از شهروندان یزدی به خبرنگار مهر گفت: در برخی از نقاط شهر یزد اجاره به قدری افزایش داشته که مستأجران مجبور به خالی کردن خانه‌ها شدند و مالکان حتی حاضرند خانه خود را خالی نگه دارند اما کمتر از نرخی که می‌خواهند، اجاره ندهند.

رضا سلیمی با بیان اینکه نظارت بر نرخ اجاره و رهن در شهر یزد بسیار ضعیف است، از دستگاه‌های مسئول خواست در این حوزه ورود کنند چرا که مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است و اگر این موضوع حل نشود، دچار مشکلات مضاعفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر دشواری‌های زیادی را در زندگی مردم ایجاد کرده است، ادامه داد: ای کاش مالکان یزدی انصاف بیشتری داشتند و مستأجران را مانند خود می‌دیدند که در این شرایط توان پرداخت اجاره‌های سنگین را ندارند و قراردادها را با نرخ‌های گذشته و یا حداقل به میزان معقول افزایش می‌دادند.

بالا بودن اجاره در یزد نسبت به سایر شهرها

یکی دیگر از شهروندان یزدی گفت: افزایش قیمت اجاره در یزد نسبت به شهرهای دیگر بسیار است و یزدی‌ها باید اجاره بالایی برای برخی از خانه‌هایی که کیفیت خوبی هم ندارند، پرداخت کنند اما چاره‌ای ندارند.

حمید فروغی نسب ادامه داد: مردم از یک سمت برای ثبت نام در طرح‌های مسکن دولت پول ندارند، از سوی دیگر برای تأمین معاش با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند و در این بین پرداخت اجاره‌های سنگین باعث می‌شود که هیچ فرصتی برای فراهم کردن زمینه خانه‌دار شدن به ویژه برای یزدیها که این موضوع برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است، فراهم نشود.

دندان گردی صاحبخانه‌های یزد/سبقت رشد کرایه‌های یزد نسبت به پایتخت

وی با اشاره به ناکامی جوانان یزدی برای خانه دار شدن ادامه داد: بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز جامعه ناشی از همین موضوع یعنی ناتوانی جوانان برای خانه دار شدن و ناامیدی آنها برای اداره زندگی با توجه به شرایط اقتصادی موجود است و اگر دولت سیاست‌های درست را در این زمینه اعمال نکند، زمینه ساز بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهد شد که هزینه‌های بیشتری را به کشور تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که یک جوان برای یک ماه کار 5 تا 6 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و باید برای هزینه‌های زندگی از جمله اجاره مسکن این مبلغ را هزینه کند، به طور قطع دیگر توان برای خرید زمین یا ثبت نام در طرح‌های مسکن را ندارد از این‌رو امید به زندگی در بین جوانان کاهش یافته و به همین دلیل است که تقاضا برای ازدواج کاهش یافته و نرخ جمعیت نیز در حال کاهش است.

این شهروند یزدی تاکید کرد: اگر سیاست دولت افزایش جمعیت و افزایش نرخ ازدواج است باید در این راستا از جوانان حمایت صورت گیرد.

نارضایتی مشاوران املاک

یکی از مشاوران املاک یزدی نیز از بی‌سامانی بازار اجاره‌بها در یزد از گلایه کرد و افزود: مستأجران واقعاً در این شرایط درمانده هستند چرا که چاره‌ای جز تن دادن به نرخ مورد نظر مالکان ندارند و مالکان هستند که نرخ اجاره و رهن را تعیین می‌کنند.

محمد رضایی ادامه داد: در شرایطی که دولت تعیین کرده که افزایش نرخ اجاره‌بها در یزد نباید بیشتر از 15 درصد باشد اما زمانی که صاحبخانه مستأجر را تحت فشار قرار می‌دهد که یا اجاره را افزایش دهد و یا خانه را خالی کند و در همین شرایط خانه مناسبی برای اجاره وجود ندارد مستأجر ناچار می‌شود، این افزایش نرخ را بپذیرد.

وی افزود: نظارت در این حوزه بسیار ضعیف است و مشاوران املاک در این میان نقشی جز انعقاد قرارداد ندارند و حتی گاهی مالک و صاحبخانه ها برای اینکه بتوانند شرایط را به نفع خود تمام کند نقش مشاوران املاک را حذف می‌کنند و قرارداد را بین خودشان را تنظیم می‌کنند و در این صورت اصل قرارداد قانونی نمی‌شود و همه چیز به نفع صاحبخانه تمام می‌شود.

درخواست نظارت بیشتر

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در شهر یزد فراتر از نرخ قانونی پیش بینی شده بر اساس ستاد تنظیم بازار یعنی 15 درصد خبر داد.

دندان گردی صاحبخانه‌های یزد/سبقت رشد کرایه‌های یزد نسبت به پایتخت

محمدرضا دشتی نژاد گفت: در راستای بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش نرخ اجاره بها در سال جاری برای شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت 15 درصد تعیین شده است.

وی افزود: در همین شرایط شاهد افزایش 300 تا 400 درصدی افزایش نرخ اجاره‌بها در برخی از نقاط استان یزد هستیم که مستأجران را مستاصل کرده و از پای درآورده و متأسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد.

در این شرایط مردم انتظار دارند که دولت نظارت و تقویت کرده و ستاد تنظیم بازار استان نیز در این حوزه ورود کند تا با قراردادهای بیش از افزایش نرخ تعیین شده و مصوب منعقد می‌شود، برخورد شود تا فشار کمتری به مستأجران وارد آید.

البته اینکه برخی املاکی‌ها نیز مستأجران را تشویق به گرفتن اجاره‌های بیشتر می‌کنند، قابل چشم پوشی نیست و در مجموع صاحبخانه‌ها و املاکی‌ها باید بیشتر هوای همشهریان خود را داشته باشند و به قول معروف یک سوزن به خود و یک جوال دوز به مردم بزنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/230525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد

برگزاری نشست آب، صلح و تاب آوری

کشف ماینر‌های قاچاق در یزد

رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد

تداوم جریان سیل در یزد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

حجت‌الاسلام طهماسبی رییس کل دادگستری استان یزد شد

بارش باران و آبگرفتگی در خیابان ابوریحان یزد + فیلم

حجت‌الاسلام طهماسبی به سِمت ریاست کل دادگستری استان یزد منصوب شد

آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد

(تصاویر) بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

تداوم بارش‌ها و رگبارهای بهاری در یزد تا فردا

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی استان با تمام قوا

1200 بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

کشف 17 دستگاه ماینر قاچاق در یزد

بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

سازماندهی بیش از 400 تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد

سیل در روستای شرب‌العین اشکذر جاری شد

مدیریت درست بارندگی در یزد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعیل یزد

سوخت قاچاق توقیف شد

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی

از فرونشست زیرگذر امام حسین و انسداد راه ها تا آبگرفتگی منازل

تداوم بارش باران در استان یزد/ خودداری از تردد‌های غیر ضرور

مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)

فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر