خبر یزد

آخرين مطالب

مرگ تدریجی بزرگترین تپه شنی استان یزد مقالات

مرگ تدریجی بزرگترین تپه شنی استان یزد
  بزرگنمايي:

خبریزد- کوه‌ریگ یکی از مهمترین اماکن تفریحی و تاریخی مهریز و استان یزد در محله بغدادآباد این شهرستان با تلی از ماسه‌های بدون خاک قرار گرفته و در طول سال به خصوص روزهای تعطیل هفته پذیرای انبوه مسافران، میهمانان و گردشگران است که به همراه خانواده از استفاده می‌کنند.

در جوار و مسیر این تپه شنی که نمونه آن در استان یزد وجود ندارد ده‌ها باع تاریخی مشجر، تپه‌های متعدد شنی و کوه‌های نیمه بلند زیبا وجود دارد که چشم هر بیینده را به خود جذب کرده و فضایی مناسب را برای گذران اوقات فراغت مردم فراهم کرده است.

طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف شاهد کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ و در عمل نابودی آن در شهرستان هستیم که اگر  برای بررسی و حل مشکل اقدام عملی و جدی نشود قطعا در آینده دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.     

مسئولان برای حفظ کوه ریگ اقدام کنند

حسین زارعیان یکی از اهالی بغدادآباد مهریز که آشنایی کامل به کوه ریگ دارد گفت: مشخص نیست که چرا بر خلاف سال‌های گذشته شاهد کاهش حجم شن‌های این منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و اداره میراث فرهنگی باید برای بررسی و حل مشکل در منطقه کوه ریگ اقدام کنند اظهار کرد: اگر برای کاهش حجم شن‌های کوه ریگ اقدام نشود بدون شک با روندی که دارد به کل نابود می‌شود.

فاطمه سلیمی که به همراه خانواده خود از یزد برای استفاده از کوه ریگ به مهریز آمده اعتقاد دارد که روز به روز از حجم شن‌های کوه ریگ کاسته می‌شود و باید مسئولان امر برای حل مشکل اقدام کنند.

وی اظهار کرد: این محل برای تفریح خانواده‌های یزد و کشور مناسب است و دارای فضای خوب و برخی آثار تاریخی است و اگر نابود شود دیگر در این مکان قابل استفاده نیست.

حسین دهقان‌زاده دیگر شهروند مهریزی با بیان اینکه باید علت کاهش شن‌های کوه ریگ به جد بررسی و برای حل مشکل اقدام شود بیان کرد: در این خصوص بارها توسط مردم و مسافران مشکل مطرح شده ولی هنوز در عمل اقدامی دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: این منطقه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی مکانی نه تنها برای مردم مهریز و یزد که مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد و باید برای حفظ آن تا دیر نشده مسئولان اقدام کنند.

موضوع کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ در حال پیگیری است 

در این خصوص رییس شورای اسلامی شهر مهریز به اهمیت کوه ریگ و نقش آن در شهرستان برای غنی‌سازی و پرکردن اوقات فراغت مردم و مسافران اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل تاکنون اقدامات موثری صورت گرفته است .

سید محمد امین بیدکی افزود: در این ارتباط با کارشناسان دانشکده  منابع طبیعی دانشگاه یزد جلساتی برگزار شده و اکثرا برخی ساخت و سازها در منطقه را در گذشته علت کم شدن حجم شن‌های کوه ریگ ذکر کردند.

مرگ تدریجی بزرگترین تپه شنی استان یزد

وی اظهار کرد: کوه ریگ یک منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی است و حفظ آن و ایجاد رفاه برای مردم و مسافران جزو برنامه‌های مهم شورای اسلامی و شهرداری است و برای حل مشکل اقدام می‌شود.

این مسئول بیان کرد: شورای اسلامی شهر بر حسب ضرورت و نیاز مردم، مسافران و گردشگران برای حفظ کوه ریگ و توسعه و گسترش آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و به همکاری سایر دستگاه‌ها و مردم نیاز است.

کوه ریگ مهریز، نقش مهمی در جذب گردشگر دارد  

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز گفت: کوه ریگ یک منطقه زیبا و بکر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این شهرستان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مجاهد کرباسی با بیان اینکه حفظ کوه ریگ و سایر مناطق تاریخی و طبیعی که یک سرمایه ارزشمند و کاری مهم است و همه مردم و مسئولان باید همکاری کنند افزود: کار حفظ و بررسی موضوع توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری در دست بررسی واقدام است.

وی اظهار کرد: میراث فرهنگی در ساخت و ساز این مجموعه ماندگار دخل و تصرفی ندارد ولی برای حل مشکل همکاری صورت می‌گیرد و امیدواریم هرچه زودتر دغدغه مردم بیش از گذشته بررسی و اقدام مناسب به عمل آید.

مهریز یکی از شهرستان‌های 11 گانه استان یزد است که در 30 کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و 468 آبادی دارد و 46 روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

در مهریز بیش از 600 اثر تاریخی شناسایی شده که 115 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مرکز این شهرستان  55 هزار نفری در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد .

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/232373/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز