خبر یزد

آخرين مطالب

کشاورزان مهریز یزد: دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه کنید مقالات

کشاورزان مهریز یزد: دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه کنید
  بزرگنمايي:

خبر یزد -  اراضی کشاورزی شهرستان مهریز 17 هزار و 500 هکتار است و حدود 15 هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند؛ 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مهریز باغی و بقیه زراعی است.
در شهرستان مهریز سالانه توسط کشاورزان سخت کوش به رغم تمامی مشکلات کم آبی و شرایط خاص اقلیمی در حومه شهر به خصوص در روستاهای بخش مرکزی محصولات مختلفی از جمله پسته ، انار ، تولیدات مختلف و متنوع گلخانه‌ای، انجیر، گوجه سبز ( آلوچه )، گردو، بادام و غیره تولید و روانه بازار فروش و مصرف می‌شود.
 
بخشی از محصولات تولیدی کشاورزان شهرستان به صورت تازه خوری در منطقه خرید و مصرف و بخش عمده آن نیز توسط دلالان و برخی واسطه گران خریداری و با چندین برابر قیمت در سایر مناطق به خصوص در مرکز استان و سایر استان ها به فروش می‌رسد.
در این خصوص تعدادی از کشاورزان، کارشناسان و دست اندرکاران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یزد با تائید مشکل موجود و ابراز ناخرسندی از این وضعیت، نظارت و پیگیری برای حل مشکل و قطع دست واسطه گران را در شهرستان خواستار شدند.
یکی از پسته کاران بخش مرکزی در دهستان بهادران مهریز از اینکه برخی دلالان نسبت به خرید این محصول مهم در منطقه حتی به صورت پیش خرید با قیمت کم اقدام و سپس آن را در سایر استان ها به چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش می رسانند و چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود انتقاد کردیکی از پسته کاران بخش مرکزی در دهستان بهادران مهریز از اینکه برخی دلالان نسبت به خرید این محصول مهم در منطقه حتی به صورت پیش خرید با قیمت کم اقدام و سپس آن را در سایر استان ها به چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش می رسانند و چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود انتقاد کرد.
رضا محسنی که در روستای گرده کوه به کاشت، داشت و برداشت پسته اشتغال دارد افزود: زحمت سالانه تولید پسته در بخش‌های مختلف در این شرایط را با توجه به بالا بودن هزینه های مختلف را تولید کننده در منطقه پرداخت می‌کند ولی دلال برخی مواقع سه تا چهار برابر از قیمتی که خریده در سایر استان ها محصول را به فروش می رساند.
حسین زاع زاده مهریزی انارکار و کشاورز قدیمی شهر مهریز که در محله بغداد آباد دارای باغ انار است از اینکه درآمد سالانه یک کشاورز که باید با آن زندگی خود را بچرخاند و امرار معاش کند به راحتی به جیب دلالان می رود انتقاد کرد و ایجاد مراکز تولید به مصرف را خواستار شد.
وی اظهار کرد: برخی دلالان چند ماه مانده به برداشت محصول با مراجعه به کشاورزان نسبت به خرید محصول حتی در روی درخت به قیمت خیل ناچیز در شهرستان اقدام می‌کنند و در فصل برداشت آن را به سایر مناطق کشور و برخی در مرکز استان چندین برایر قیمت به فروش می رسانند.

خبر یزد

این کشاورزی مهریزی با اشاره به اینکه در این خصوص بارها موضوع به مسئولان اعلام شده و اکثرا از وضعیت موجود و فعالیت دلالان میوه و محصولات مختلف کشاورزی شهرستان مطلع هستند بر ضرورت یک اقدام جهادی و حل مشکل موجود در منطقه تاکید کرد.
یکی از کشاورزان مهریز که در دهستان میانکوه در برداشت انواع محصولات سردرختی مثل گردو، بادام، آلوچه ، آلبالو و زردآلو فعالیت دارد از اینکه هنوز فروشگاه‌های عرضه به تولید و خرید مستقیم از تولید کنندگان در بخش مرکزی و روستاها وجود ندارد انتقاد کرد.
حسین دهقان منشادی اعتقاد دارد: کشاورزی به نام کشاورزان است که سالانه برای تولید محصول هزینه‌های مختلفی را پرداخت می کنند ولی در زمان برداشت فقط به کام دیگران است که محصول را ارزن خریده و سپس با دلالی و واسطه گری آن را چندین برابر قیمت در بازار به فروش می رسانند.
دیگر کشاورزی مهریز گفت: اگر این وضعیت و وجود دلالان ادامه داشته باشد دیگر هیچ کشاورزی در شهرستان تمایل و رغبت به ادامه راه و تولید محصولات ندارد و قطعا این رویه موجب نابودی کامل بخش کشاورزی و ضربه زدن به تولید و اشتغال در این بخش و برای تامین نیازهای مردم دچار مشکل می شویم.
رضا ابویی مهریزی اعتقاد دارد که تنها راه و بهترین اقدام این است که توسط جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با حمایت از تعاونی ها و کشاورزان محصولات از تولید به مصرف و به دست مردم برسد و اگر دست دلالان قطع شود شاهد رونق کشاورزی، تقویت تولید کنندگان و دلگرمی آنها و فعالیت کشاورزی توجیه پذیر می‌شود.
اینکه کشاورز با وجود بالا بودن هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت سالانه محصول تولید کند و سود آن با چندین برابر قیمت واقعی به جیب دلالان واریز شود موجب ناامیدی کشاورزان و در دراز مدت موجب بی انگیزگی تولید کنندگان و نابودی باغات و مزارع می شودوی اظهار کرد: اینکه کشاورز با وجود بالا بودن هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت سالانه محصول تولید کند و سود آن با چندین برابر قیمت واقعی به جیب دلالان واریز شود موجب ناامیدی کشاورزان و در دراز مدت موجب بی انگیزگی تولید کنندگان و نابودی باغات و مزارع می شود.
یکی از کارشناسان کشاورزی مهریز با تائید وجود دست دلالان و واسطه گران که همه ساله نسبت به خرید محصولات تولید کنندگان در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی اقدام می کنند همکاری برای حل مشکل با مشارکت مسئولان و کشاورزان را خواستار شد.
احمد باقری پناه با بیان اینکه هدف جهاد کشاورزی و دولت حمایت از کشاورزان و کمک به تولیدکنندکان منطقه است افزود: در این خصوص تاکنون پیگیری و اقداماتی برای ساماندهی و نظارت صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: برای حل مشکل و خدمت به کشاورزان که بار اصلی داشت، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی بر عهده آنها قطعا تا تحقق مطالبه برحق کشاورزان فاصله داریم ولی هدف و رویکرد اصلی کمک به تولید کنندگان است که همه وقت خود را صرف خدمت به مردم می کنند.

خبر یزد

همچنین مدیر جهاد کشاورزی مهریز با تاکید بر اینکه هدف دولت کمک به توسعه و مقرون بر صرفه کردن فعالیت در این بخش مهم و حمایت از بخش تولید کننده است گفت: وجود دلالان موجب نارضایتی فعالان این بخش شده و باید همه برای حل مشکل همکاری کنند.
یحیی شفیعی افزود: یکی از بهترین راه ها برای حل مشکل و قطع دست دلالان و واسطه گران بازار محصولات تولیدی و کشاورزی شهرستان، خرید از تولید و فروش مستقیم به مصرف کننده است که در این خصوص باید بیش از گذشته پیگیری ، نظارت و اقدام شود.
وی اظهار کرد: ایجاد مراکز خرید مناسب و فعال در شهر و بخش مرکزی در پنج دهستان بخش مرکزی یکی از بهترین راه هاست که هرچند هم اکنون در برخی مناطق وجود دارد ولی به عنوان راهکاری اصلی حل مشکل باید جدی تر اقدام شود.
هدف اصلی دولت و مسئولان شهرستان به خصوص در بخش کشاورز با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی قطع دست دلالان محصولات کشاورزی است ولی امیدواریم با تقویت تعاونی ها برای همیشه این مشکل حل شوداین مسئول بیان کرد:هدف اصلی دولت و مسئولان شهرستان به خصوص در بخش کشاورز با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی قطع دست دلالان محصولات کشاورزی است ولی امیدواریم با تقویت تعاونی ها برای همیشه این مشکل حل شود.
شفیعی اضافه کرد: تقویت تعاونی‌ها کشاورزی و روستایی و جلب همکاری و عضویت تمامی فعالان این بخش در کنار داشتن یک طرح و برنامه مدون موجب کمک و حمایت از تولید کنندگان است.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق