خبر یزد

آخرين مطالب

دانش آموزان در هفته پژوهش و فناوری از دانشگاه‌ها بازدید می‌کنند علمي

دانش آموزان در هفته پژوهش و فناوری از دانشگاه‌ها بازدید می‌کنند
  بزرگنمايي:

خبریزد- پیمان صالحی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش که امروز (یکشنبه) در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری افزود: در هفته پژوهش و فناوری امسال با همکاری آموزش و پرورش استان‌ها تلاش کردیم دانش‌آموزان و والدینشان بتوانند از دانشگاه‌ها بازدید کنند که در برخی استان‌ها استقبال خوبی از این طرح شده است

وی ادامه داد: ما درخواست داریم این اتفاق محدود به هفته پژوهش نباشد و به طور مستمر و در طول سال دانش‌آموزان به همراه والدینشان از دانشگاه ها بازدید کنند.

معاون وزیر علوم همچنین گفت: با توجه به نامگذاری امسال، توجه به پژوهش و فناوری در کشور بیشتر شده است و در همین راستا، شعار پژوهش و فناوری؛ پیشران تولید دانش بنیان اشتغال آفرین در هفته پژوهش و فناوری امسال مد نظر قرار گرفته است.

صالحی رئیس ستاد ملی پژوهش و فناوری به ارائه گزارش دستاوردهای کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سازمان کنفرانس اسلامی در پاکستان اشاره و خاطرنشان کرد: ما رتبه اول در پژوهش و فناوری کشورهای جهان اسلام داریم و با فاصله بسیار از دیگر کشورها قرار داریم. کشور ایران کمبودهای گسترده، دستاوردهای بسیار زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین نمایشگاه پژوهش و فناوری در تاریخ کشور در حال برگزاری است، اظهار داشت: پیشنهاد می کنم آموزش‌وپروش در سال‌های آینده حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به برخی انتقادها نسبت به مقالات منتشر شده در کشور اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری بیان می‌کنند که این مقالات به چه دردی می‌خورد و این مقالات کدام مشکل را از کشوی حل کرده است؟ در صورتی که باید توجه داشت مقاله تا به حل مشکل برسد باید مسیری را طی کند. در هیچ کشوری مقاله به تنهایی مشکلی را حل نکرده، ولی پایه‌ای برای حل مشکلات شده است.

وی با ذکر مثالی به زنجیره ارزش کشاورزی از مرحله بذر و سم و کود تا برداشت و عرضه به بازار اشاره کرد و گفت: این زنجیره پیوسته است و نمی توان بدون این زنجیره، محصولی به بازار ارائه کرد. در حوزه تحقیقات نیز زنجیره ارزش علم و فناوری وجود دارد که به آن سطوح آمادگی فناوری گفته می‌شود و 9 مرحله دارد و این روند رساندن ایده به بازار است.

رییس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد: نوآوری در جهان؛ تبدیل ایده به محصول و رساندن به بازار است و برای رسیدن به این مرحله مسیر را طی کرد، پس تحقیقات بنیادی مراحل اولیه است و هیچ تجاری‌سازی انجام نمی‌شود به جز این‌که مراحل اولیه را گذرانده باشد.

صالحی به 78 هزار مقاله علمی منتشر شده ایران و جایگاه 15 کشور در تولید علم و رتبه استنادی کشور اشاره کرد و افزود: ما یک درصد علم جهان را داریم و 2 درصد علم جهان را تولید می‌کنیم، 35 درصد مقالات پژوهشگران ایرانی همکار خارجی دارند؛ پس چرا این دستاوردها سر سفره ما احساس نمی‌شود؟ ما مراحل اولیه را طی کرده‌ایم و نیاز داریم به مراحل بالاتر نیز برسیم.

صالحی تاکید کرد: ما به نهادهای حدواسط نیاز داریم که یافته‌ها را به جامعه و بازار برسانند و این نهادهای حد واسط پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در پاکستان به تازگی اولین پارک علم و فناوری خود را تأسیس کرده‌اند که از کوچک‌ترین پارک علم و فناوری ما کوچک‌تر است. 51‌ پارک علم و فناوری در کشور فعال است و 110 هزار نفر در آن مشغول فعالیت هستند. همچنین 240 مرکز رشد و 300 مرکز نوآوری داریم؛ این یعنی در زیست‌بوم فناوری ما ریل‌گذاری خوبی انجام شده و به زودی طعم این دستاوردها را می چشیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: ما هنوز به جرم بحرانی تولید علم نرسیدیم. مقالات مراحل ابتدایی نظام نوآوری هستند. هیچ شرکت دانش‌بنیانی بدون مقاله به تولید محصول نرسیده است. اینها با یکدیگر نسبت مستقیم دارند و نباید نافی افتخارات خوب در کشورمان باشیم.

 شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف گسترش فرهنگ پژوهش در کشور 25 آذر را روز ملی پژوهش نام‌گذاری کرده است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال 1379‬ (و با تغییرات در این وزراتخانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی) چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام گذاشت و پس از آن از سال 1384‬ این نام به هفته پژوهش و فناوری تغییر نام یافت.

برنامه‌های هفته پژوهش به تدریج گسترده‌تر شد و برگزاری هفته پژوهش در سطح استانی همراه با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از دستاوردهای فناورانه پژوهشگران ایرانی، همچنین برگزاری آن در سطح ملی، افزوده شدن نمایشگاه تستا (تقاضای ساخت و تولید ایرانی) توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این هفته و همزمانی نمایشگاه ایران‌ساخت با آن، تقدیر از مقالات و پژوهشگران‌ نمونه، تجلیل از طرح‌های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی موسسات همچنین همکاری همه دستگاه‌ها غیر از مجموعه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به وزرات علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این هفته باعث شده تا چهارمین هفته آذر به هفته‌ای پرتلاش برای دانشمندان و فناوران ایرانی تبدیل شود.

هفته پژوهش و فناوری 1401 مانند گذشته ابتدا در سطح استانی و بعد ملی برگزار می‌شود؛ هفته استانی پژوهش و فناوری از 12 تا 17 آذر و هفته ملی از 19 تا 25 آذر برپا خواهد بود. اسامی روزهای هفته پژوهش؛ شامل شنبه 9ا آذر؛ جهاد تبیین و دستاوردهای علمی و فناوری،20 آذر؛ مدرسه و آینده‌سازان خلاق، 21 آذر؛ علوم انسانی و علوم پایه - ارکان اقتصاد دانش‌بنیان، 22 آذر؛ دانشگاه، مبدا تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، 23 آذر؛ پژوهش و فناوری، بنیان مرجعیت و دیپلماسی علمی، 24 آذر؛ دانشمندان و سرآمدان علم؛ پیشران پژوهش و فناوری است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی بود

افزایش سفرهای اتوبوس‌های درون‌شهری یزد

پلمب 131 واحد متخلف تهیه و توزیع در سطح استان یزد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های اساسی استان یزد است

فرهنگسازی اهدای خون در بین جوانان و بانوان

تأمین مسکن مددجویان یزدی

هشدارسطح قرمز آب و فاضلاب در اثر بارندگی

افتتاح مرکز بهداشت شهرستان زارچ

مراسم بزرگداشت شهدای دمشق و راسک در میبد

اوقات شرعی سه شنبه 28 فروردین در یزد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

احداث بیش از 22 هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

قدردانی مردم انقلابی یزد از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران

تیم ملی والیبال در تسخیر این باشگاه با هفت نماینده!

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب های احتمالی

بیش از 34 کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد لایروبی شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

تحقق 76 درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی استان یزد

وقوع رگبار باران در 17 استان کشور

فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

اعلام حمایت قاطع مردم یزد از سپاه مقتدر

هشدار سازمان هواشناسی: فعالیت سامانه بارشی از امروز تا چهارشنبه

واگذاری 174 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان یزد

آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر استان یزد / هشدار به کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

هشدار ؛ وقوع رگبار باران در این 17 استان

آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

دستگیری 3 سارق در یزد

آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

یزد، پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور

گازوئیل قاچاق در خاتم کشف شد

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار

ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد تشکیل جلسه داد

صدور بیش از 30 هزار مجوز کسب و کار در استان یزد

جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد