چهارشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۴

علمی

راهکار پژوهشگران دانشگاه تهران برای کاهش انتشار کربن و کنترل هزینه نهایی انرژی

راهکار پژوهشگران دانشگاه تهران برای کاهش انتشار کربن و کنترل هزینه نهایی انرژی
خبر یزد - ایسنا / پژوهشگران دانشگاه تهران مدلی برای پیش‌بینی تقاضا و طراحی بهینه سیستم خورشیدی-خودروی برقی ارائه دادند. به نقل از دانشگاه تهران، دکتر حسین یوسفی، استاد ...
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا / پژوهشگران دانشگاه تهران مدلی برای پیش‌بینی تقاضا و طراحی بهینه سیستم خورشیدی-خودروی برقی ارائه دادند.
به نقل از دانشگاه تهران، دکتر حسین یوسفی، استاد دانشکده مهندسی انرژی و منابع پایدار دانشکده علوم و فناوری‌های میان رشته‌ای دانشگاه تهران، از انجام پژوهشی خبر داد که در آن چهارچوبی نوآورانه برای طراحی و مدل‌سازی سیستم انرژی با رویکرد توسعه خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی ارائه شده است که به صورت موردی بر جزیره قشم، به‌عنوان یک منطقه مهم از نظر ژئوپلیتیکی و اکولوژیکی متمرکز بوده است.
بازار
دکتر یوسفی با اشاره به ضرورت توسعه پایدار و بهینه زیرساخت‌های انرژی در مناطقی مانند جزایر جنوبی کشور اظهار داشت: «چالش اصلی در چنین مناطقی، نه‌فقط تأمین پایدار انرژی الکتریکی، بلکه مدیریت هم‌زمان تقاضای برق، سوخت‌های فسیلی و استفاده از ظرفیت‌های بومی مانند تابش خورشیدی و توسعه حمل‌ونقل پاک است.
استاد دانشکده مهندسی انرژی و منابع پایدار در این پروژه، تاکید کرد: سعی کردیم با نگاهی جامع، مدل‌سازی یک سیستم انرژی ترکیبی مبتنی بر پنل‌های خورشیدی (PV) و خودروهای برقی (EV) را در تعامل با شبکه انرژی موجود به‌گونه‌ای انجام دهیم که هم از نظر فنی و هم از منظر اقتصادی و زیست‌محیطی پایدار باشد.
پژوهشگر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یکی از نقاط تمایز این پژوهش، استفاده از مدل‌های پیش‌بینی هم‌زمان تقاضای برق و بنزین در سطح منطقه‌ای است، افزود: برای نخستین‌بار، در یک مطالعه موردی، توانستیم مصرف انرژی و سوخت در یک جزیره راهبردی مانند قشم را مدل‌سازی کنیم. این پیش‌بینی‌ها به ما اجازه می‌دهد تا ظرفیت‌های لازم برای توسعه آتی سیستم انرژی جزیره با تاکید بر PV و زیرساخت‌های خودروهای برقی را مدل‌سازی کنیم.
وی با اشاره به خروجی‌های عملی پژوهش خاطر نشان کرد: «نتایج این مطالعه که بر اساس داده‌های ورودی رسمی (از جمله گزارش‌های وزارت نیرو و ترازنامه انرژی کشور) انجام شده، نشان داد که با انتخاب ترکیب بهینه‌ای از اجزای سیستم انرژی (مانند ظرفیت پنل‌ها، نیروگاه‌های فسیلی و خودروهای برقی) می‌توان تا حد زیادی انتشار کربن را کاهش داد و در عین حال هزینه نهایی انرژی را کنترل کرد. این یافته‌ها می‌تواند برای نهادهای سیاست‌گذار انرژی و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های نو راهگشا باشد.»
متن کامل این پژوهش تحت عنوان “Demand forecasting and PV/EV-integrated energy system modeling for achieving a sustainable island” در ژورنال بین‌المللی Sustainable Futures (ناشر: Elsevier) منتشر شده است


نظرات شما