دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

معاون پرورشی و فرهنگی در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور؛ دانش‌آموزان عهده‌دار فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدرسه می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: یکی از محورهایی که در سال تحصیلی آینده توجه جدی خواهیم داشت، استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: یکی از محورهایی که در سال تحصیلی آینده توجه جدی خواهیم داشت، استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی است.
خبر یزد -
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صادق حسین‌زاده ملکی؛ معاون پرورشی و فرهنگی، دوشنبه 27 مردادماه در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، اظهار کرد: در این سال‌ها کمتر به موضوع تمرین مهارت‌های خوشبختی بین دانش‌آموزان کار کردیم. به ویژه شرایط تغییرات جهانی و نوع سبک زندگی هم به سمتی رفته است که برخی فرصت‌هایی که قبلاً دانش‌آموزان داشتند تا بتوانند خیلی از مهارت‌ها را کسب کنند اکنون کمتر در اختیارشان است.
حسین‌زاده ملکی اضافه کرد: دهه‌های 60 و 70، سال های مملو از شور و نشاط برنامه‌ها، تولیدات، محصولات و رسانه‌های حوزه نوجوان بود اما به مرور به دلایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تخصصی تعطیل شدند از جمله فعالیت‌های اردویی.
وی ادامه داد: امروز دانش‌آموزان به خاطر فضای محیط آپارتمانی و ماهیت برنامه‌های موبایلی، از خیلی از فراغت‌ها و حرکات جمعی، فیزیکی، گروهی و زیستی محروم هستند. این در حالیست که ما در گذشته اردوهای بسیار زیادی داشتیم.
وی با اشاره به این‌که فعالیت تشکل‌ها نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد، افزود: نیاز داریم نگاهی نه فقط به تحولات آینده داشته باشیم چرا که سرعت فناوری‌ها و تحولات شتاب گرفته و به سرعت نیازمند تحولات اساسی در ساز و کارهای پرورشی و تربیتی است.
حسین‌زاده ملکی با بیان این‌که فناوری‌های جدید فرهنگی و اجتماعی، زیست دانش‌آموز را تغییرات اساسی داده است، افزود: دانش آموزان را باید برای آینده تربیت کنیم که مقدمات این اتفاق باید از الان فراهم باشد. چرا که خیلی از دانش آموزان ما به دلایل مختلف از فرصت های خوشبختی آفرین و کسب مهارت ها در ساحت فرهنگی، پرورشی و تربیتی به دلایل مختلف محروم می‌شوند.
وی تصریح کرد: مهمترین رویکردهای ما در حوزه پرورشی و تربیتی این است که باید در فعالیت‌های پرورشی و تربیتی، دانش‌آموزان نه فقط مخاطب برنامه ها بلکه باید طراح و مجری فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی و تربیتی باشند یعنی معتقدیم که باید خیلی بیش از گذشته به دانش‌آموزان میدان داد.
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: معتقدیم اگر نقش و مسئولیت دانش‌آموزان در فعالیت فرهنگی، تربیتی و پرورشی به رسمیت شناخته شود بسیاری از مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی کشور حل و فصل می‌شود لذا نیاز به تغییر نگرش و تغییر رویکرد در خیلی از برنامه های پرورشی داریم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و تربیتی، اظهار کرد: مدرسه ای برای ما در تربیتی و پرورشی موفق تر هست که بتواند درصد بیشتری از دانش آموزان مدرسه را در طراحی برنامه و اجرا مشارکت بدهد.
حسین‌زاده ملکی با اشاره به تأثیرگذاری دانش آموزان بر همسالان، تصریح کرد: یکی از محورهایی که در سال تحصیلی آینده توجه جدی خواهیم داشت استفاده از ظرفیت خود دانش آموزان در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی است.


نظرات شما