خبر یزد -
این طرح با هدف توسعه فرهنگ مسئولیتپذیری، حفاظت از محیطزیست و ارتقای سلامت دانشآموزان بهعنوان سفیران تغییر و تحول فرهنگی در مدارس کشور آغاز شده است.
دکتر جعفری: محیطیار یک رسالت ملی برای تربیت نسلی مسئول و آگاه است
در این مراسم، دکتر جعفری معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت آموزش در دوره ابتدایی گفت: «اگر قرار است نگرش و تغییری بنیادین در جامعه شکل گیرد، باید از دوره ابتدایی آغاز شود؛ چراکه این دوره، دوران سرمایهگذاری برای آینده و شکلگیری شخصیت دانشآموزان است.»
وی با بیان اینکه طرح محیطیار فراتر از یک دستور اداری است افزود: «محیطیار تنها یک پروژه نیست، بلکه رسالتی مشترک، اصیل و مبتنی بر سرمایهگذاری برای تعالی نسل آینده است. هدف ما این است که دانشآموزان بهصورت عمیق با مفاهیم محیطزیست، سلامت و مسئولیتپذیری آشنا شوند.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش و پرورش و سازمان محیطزیست با هدف صیانت از طبیعت و ترویج فرهنگ زیستمحیطی، این طرح را بهصورت ملی اجرا کردهاند. لازم است مقررات و سیاستهایی وضع شود تا از آسیب به محیطزیست جلوگیری گردد و مشارکت عمومی در این زمینه نهادینه شود.»
معاون وزیر در پایان اظهار داشت: «اگر دانشآموزان از دوران ابتدایی با مهارتهای حفظ طبیعت و رفتار مسئولانه آشنا شوند، جامعه آیندهای سالمتر، آگاهتر و پایدارتر خواهد داشت.»
علی دهقان بهاءآبادی: ابتدایی، پایه مسئولیتپذیری و شکلگیری هویت دانشآموز است.
در ادامه، علی دهقان بهاءآبادی مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: «همیشه ما در قبال مدرسه، جامعه و خانواده مسئول هستیم و باید این حس مسئولیت را از همان دوران کودکی در دانشآموزان نهادینه کنیم.»
وی افزود: «دوره ابتدایی مهمترین و اصلیترین مقطع تحصیلی است و باید در آن سرمایهگذاری جدی انجام شود. شخصیت و هویت دانشآموز در همین دوران شکل میگیرد و طرح محیطیار نیز دقیقاً بر اساس همین اصل یعنی مسئولیتپذیری طراحی شده است.»
دهقان اجرای این طرح را گامی مهم در جهت تربیت دانشآموزانی دانست که نهتنها نسبت به خود، بلکه نسبت به جامعه و محیطزیست احساس مسئولیت دارند.
اکبری: آموزشوپرورش محور گسترش فرهنگ حفاظت از محیطزیست است
در بخش دیگری از این مراسم، اکبری، مدیرکل محیطزیست استان یزد با اشاره به نگرانیهای جدی در حوزه محیطزیست گفت:
«امروزه آسیبهای متعددی محیطزیست را تهدید میکند و اگر از آن غفلت شود، طبیعت با بحرانهای جبرانناپذیری مواجه خواهد شد.»
وی تأکید کرد: «ما باید مهارت دوستی با طبیعت را بیاموزیم و این مهارت از مدرسه و از دوران ابتدایی آغاز میشود. اگر بخواهیم فرهنگ حمایت و مراقبت از محیطزیست را گسترش دهیم، به همکاری و حمایتهای آموزشوپرورش بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.»
طرح ملی محیطیار بهعنوان یکی از برنامههای کلیدی وزارت آموزشوپرورش و سازمان حفاظت محیطزیست، با هدف پرورش دانشآموزان آگاه، مسئول و حافظ محیطزیست آغاز شده است.
#برای_ایران
#برای_مدرسه














