خبر یزد - در نیمه اول 1404، بیمه دی با ثبت 489 هزار میلیارد ریال حق بیمه صادره و پرداخت 150 هزار میلیارد ریال خسارت، بهطور مشخص از استراتژی تمرکز بر رشتههای ثالث، بدنه، مسئولیت و بیمههای زندگی بهره برد. امضای تفاهمنامه با کانونهای کامیونداران و رانندگان جهت پوشش بیش از 600 هزار نفر و خانوادههایشان، گامی مؤثر در ارتقای جایگاه بیمه دی در حوزه حملونقل بوده است.
به گزارش اختصاصی سیمای اقتصادی ، بخش حملونقل جادهای در اقتصاد کشور نقش بیبدیلی دارد؛ شبکهای که کالا و مسافر را به نقاط دوردست میرساند و تضمین کننده پویایی زنجیره تأمین است. در سال 1404، شرکت بیمه دی با تغییر رویکرد از تمرکز صرف بر رشتههای درمانی، گام بلندی در توسعه پرتفوی غیر درمانی و بهویژه رشتههای مرتبط با حملونقل برداشت. آمار ششماهه این شرکت گواهی بر این است که رویکردی متوازن با مدیریت ریسک مدبّرانه، میتواند زمینه رشد پایدار در یکی از پرریسکترین بخشهای صنعت بیمه باشد. علاوه بر آن، تفاهمنامه همکاری با نهادهای صنفی رانندگان و کامیونداران، اقدام تأثیرگذاری در جهت افزایش پوشش بیمهای برای جمعیت فعال در حملونقل جادهای تلقی میشود.
در این گزارش، ابتدا به عملکرد مالی مرتبط با بیمههای حملونقل در ششماهه 1404 میپردازیم، سپس به بررسی راهبردهای شرکت در توسعه پوشش و شبکه فروش، و در نهایت چالشها و چشماندازهای پیش روی بیمه دی در این عرصه را بازمیکاویم.
آمار عملکردی بیمههای حملونقل در ششماهه اول 1404
عملکرد ششماهه بیمه دی با صدور 489 هزار میلیارد ریال حق بیمه و پرداخت 150 هزار میلیارد ریال خسارت، نمایانگر جهتگیری قوی این شرکت به سمت رشتههای غیر درمان است. چنین کارنامهای گویای این است که بیمه دی موفق شده است هم بازار را توسعه دهد و هم متناسب با آن، تسلط خود بر مدیریت خسارت را تقویت کند.
در بخش حملونقل، ارقام خسارت در رشتههای بدنه (371 میلیارد ریال) و مسئولیت (91 میلیارد ریال) بیانگر پرداخت به موقع و توان مالی شرکت در مقابل وقوع خسارات است. همچنین عملکرد شهریورماه با صدور 1,195 میلیارد ریال بیمهنامه حوادث سرنشین، 479 میلیارد ریال برای بدنه و 781 میلیارد ریال برای مسئولیت، نشانهای از اولویت جدی شرکت در این رشتهها در تقویم فصلی نیز محسوب میشود.
این ترکیب رشتهای نشان میدهد بیمه دی در تلاش است تا بازار بیمه حملونقل را نه به صورت جزیرهای بلکه در یک استراتژی یکپارچه با رشتههای مکمل هدایت کند. بیمه مسئولیت متصدیان حملونقل، پوشش حوادث سرنشین و بدنه وسایل نقلیه همپوشانی دارند و بهعنوان مجموعهای از خدمات بیمهای به رانندگان و شرکتهای حملونقل ارائه میشوند. این استراتژی باعث میشود شرکت بتواند مخاطب اصلی خود — راننده یا مالک وسیله نقلیه — را در یک سبد بیمهای کامل حفظ کند.
استراتژی توسعه پوشش و همکاری صنفی
یکی از نکات برجسته عملکرد بیمه دی در سال جاری انعقاد تفاهمنامه با کانونهای کامیونداران، رانندگان و حملونقل جادهای است. بر اساس این تفاهمنامه، بیش از 600 هزار مالک و راننده جادهای به همراه خانوادههایشان (حدود 1.5 میلیون نفر) تحت پوشش بیمه دی قرار گرفتهاند. مراسم امضای این تفاهمنامه با حضور هادی عبداللهی (مدیرعامل بیمه دی) و رؤسای کانونهای مذکور برگزار شد و بر نقش کلیدی بخش حملونقل در اقتصاد ملی تأکید شد.
عبداللهی در این نشست اظهار داشت که رانندگان و کامیونداران، بهحق، شایسته بهترین پوششهای بیمهای هستند؛ چرا که سالیانه نزدیک به 650 میلیون تن کالا را حمل میکنند که سهم مهمی از آن مربوط به محمولههای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی است. وی افزود که بیمه دی با نگاهی اجتماعی و همدلانه به این قشر، تفاهمنامهای را دنبال کرده است تا دغدغه بیمهای رانندگان و خانوادههایشان کاهش یابد. همچنین تأکید کرد ارائه خدمات در بستر دیجیتال و تقویت زیرساختهای الکترونیک، عاملی کلیدی برای دسترسی آسان رانندگان به خدمات بیمهای است، بهویژه در نقاط دور از مراکز درمانی.
در این تفاهمنامه، بیمه دی متعهد شده است خدمات درمانی و تکمیلی ویژه برای رانندگان و خانوادههایشان ارائه دهد، در کنار پوششهای متعارف بیمهای حملونقل. همچنین وعده داده شده تا نمایندگیهای ویژه در بنادر، مراکز ترانزیتی و شهرهایی با حجم زیاد فعالیت حملونقلی فعال شوند و خدمات را در ساعات انعطافپذیرتر به کاربران ارائه دهند.
رویکرد ترکیبی بیمه دی — یعنی ارائه بستههای کامل بیمه حملونقل همراه با پوششهای درمانی و تکمیلی — نقطه تمایز مهمی است که میتواند باعث وفاداری رانندگان شود و شرایط رقابتی جدیدی در صنعت بیمه کشور ایجاد کند.
چالشها و چشمانداز بیمههای حملونقل بیمه دی
بخش حملونقل، اگرچه ظرفیت گستردهای برای رشد دارد، اما بستر مخاطرات و ریسکهای بسیاری را نیز همراه خود دارد. تصادفات سنگین، نوسان قیمت قطعات، هزینههای تعمیر متغیر، سرقت محمولهها، تأخیر در بارگیری و تخلیه و همچنین ریسکهای ناشی از شرایط جوی، همه از عواملیاند که هر بیمهگر حملونقلی را به چالش میکشند. در این میان، بیمه دی بایستی علاوه بر حفظ نسبت خسارت متوازن، توان کافی برای پاسخ به خسارات بزرگ را نیز تأمین کند.
از جمله چالشهای اصلی میتوان به کنترل هزینههای اداری و عملیاتی در بررسی و ارزیابی خسارت، مدیریت نقاط ضعف ممکن در دادههای بیمهگزاران، و لزوم سرعت در ارزیابی و تسویه خسارت اشاره کرد. در مواجهه با این چالشها، شرکت باید به سامانههای ارزیابی دیجیتال، هوش مصنوعی برای پیشبینی خسارات و سنجش ریسک جغرافیایی مجهز شود تا بتواند از خسارات تجمعی جلوگیری کند.
در افق توسعه، بیمه دی میتواند دامنه خدمات حملونقلی خود را به محصولات پیشرفتهتری مانند بیمه حملونقل بینالمللی، بیمه زنجیره تأمین، بیمه توقف و بیمههای چندوجهی گسترش دهد. این محصولات با توجه به نیاز لجستیک و تجارت الکترونیک، پتانسیل رشد قابل توجهی دارند. افزون بر آن، انتشار منظم گزارشهای رشتهای، شفافسازی نسبت خسارت و تعامل نزدیکتر با کانونهای صنفی رانندگان و ناوگانها منجر به ارتقای اعتماد عمومی و تقویت برند بیمه دی خواهد شد.
اگر شرکت بتواند زیرساختهای دیجیتال را همگام با رشد عملیاتی تقویت کند، ضمن کاهش هزینهها، سرعت خدماتدهی به رانندگان را افزایش دهد و جغرافیای پوشش را گسترش دهد، میتواند به قطب بیمههای حملونقل بدل شود. در نهایت، موفقیت در این مسیر نه تنها به سودآوری بیمه دی، بلکه به امنیت اقتصادی کشور و پایداری صنعت حملونقل منجر خواهد شد.
بیمه دی در ششماهه نخست 1404 با تمرکز استراتژیک بر بیمههای حملونقل، موفق شده عملکردی چشمگیر ارائه دهد: صدور 489 هزار میلیارد ریال حق بیمه، پرداخت 150 هزار میلیارد ریال خسارت، و امضای تفاهمنامهای گسترده با کانونهای رانندگان و کامیونداران که پوشش بیمهای یکمیلیون و نیم نفر را تضمین میکند. این اقدامات همراه با توسعه شبکه فروش، تحول دیجیتال و مدیریت ریسک هوشمند، بیمه دی را در مسیری قرار داده است که نه فقط به یک شرکت بیمهای فعال در بازار داخلی بدل شود، بلکه به مرجعی تأثیرگذار در عرصه بیمه حملونقل کشور مبدل گردد.
لینک خبر