خبر یزد

آخرين مطالب

توسعه متوازن صنایع پاک نیاز امروز استان یزد است مقالات

توسعه متوازن صنایع پاک نیاز امروز استان یزد است
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


گروه استان‌ها - توسعه نامتوازن صنایع تاکنون معضلات گوناگونی همچون‌ آلایندگی، مخاطرات زیست محیطی و بی‌آبی را به ارمغان آورده است و امروز تنها با تبدیل صنایع آلاینده به صنایع پاک می‌توان رنج مردم از آلایندگی صنایع را کمتر کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، در سال‌های اخیر کارخانه‌هایی همسو با هم در بخش‌های مختلف استان و شهرستان‌ها به شکل به هم پیوسته با هدف توسعه صنعتی استان یزد ایجاد شد.
کارخانه‌ها و صنایعی که روز به روز استان یزد را به یک شهر صنعتی نزدیک کردند تا امروز استان یزد جزو چند استان برتر کشور در حوزه صنعتی و معدنی باشد.
حال این توسعه صنعتی در استان یزد همچون برخی استان‌های دیگر معضلات گوناگونی را پیش روی مردم گذاشته است؛ یکی از این معضلات و چالش‌ها آلودگی هوا است که مردمان استان یزد از رنج می‌برند.
بهره‌مندی از هوای پاک حق عموم مردم است، با توجه به اینکه برخی از آلایندگی‌ها خطرات جدی برای سلامت جسمی و بهداشت روحی و روانی دارند نگرانی و دغدغه مردم درباره آلودگی هوا کاملا به جا است.
لازم است با توجه به مخاطرات گوناگون صنایع آلاینده که سبب آلودگی بیش از حد هوا شده است هر فردی اعم از مسئولان و شهروندان اگر توانایی انجام کاری در چارچوب قانون دارد در جهت بهبود وضعیت آلودگی هوا انجام دهد.
محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های مردم از آلودگی صنایع آلاینده مستقر در دشت یزد اردکان اظهار داشت: این معضل به دلیل عدم توسعه متوازن در استان یزد ایجاد شده است.
وی گفت: راه حل مشکلات و دغدغه‌های گوناگون در مرحله نخست توجه به سند آمایش کشور است، سند آمایش استان‌ها هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم آیا در استان باید صنعت داشته باشیم و یا نداشته باشیم.
دشتی در پاسخ به این سوال که سند آمایش ماه‌ها قبل ابلاغ شده است و شاهد اجرای آن نیستیم گفت: به طور کلی آنچه که من از سند آمایش در نگاه کارشناسی دیدم آن چیزی که برای استان ما، باید باشد نیست و فاقد دقت می‌دانم، دولت جدید قصد اصلاح سند را دارد.
وی افزود: بی‌آبی، آلایندگی و مخاطرات زیست محیطی مشکلات و معضلات اساسی هستند که امروزه به دلیل توسعه نامتوازن صنایع در استان یزد ایجاد شده است و مردم را رنج می‌دهد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به پیشرفت علم و صنعت در دنیا می‌توانیم صنایع آلاینده موجود را مدیریت کنیم و جلوی آلوده کردن بیش از حد هوا توسط صنایع آلاینده را بگیریم.
دشتی تصریح کرد: برخی از کشورها هستند که با استفاده از فیلترها و فناوری‌های جدید، از دود اگزوزها بهره می‌برند، سوخت گاز مایع را به هیدروژن تبدیل می‌کنند و آن را می‌فروشند و صنایع خود را به صنعت پاک تبدیل می‌کنند.
وی گفت: ما در کشور به این سمت حرکت نکردیم و هنوز نتوانستیم از انرژی درست استفاده کنیم اگر درست استفاده کنیم هم به نفع کشور، استان و شهرستان است و هم سلامت عمومی و بهداشت روحی و روانی مردم را فراهم می‌کند.
اکنون جهت‌گیری جدید برخی صنایع و مسئولان شهر ظرفیت و موقعیتی را ایجاد کرده است تا برای اجرای برخی طرح‌ها و پیشنهادات به طور جدی‌تر وارد عمل شد.
حجت‌الاسلام سید اسماعیل شاکر امام جمعه اردکان با اشاره به نگرانی مردم در مورد آلودگی هوا اظهار داشت: مسئولان بررسی آلودگی اردکان را در اولویت قرار دهند؛ سلامت مردم و محیط زیست با هیچ چیز قابل معامله نیست.
وی گفت: البته وضعیت نیرو و تجهیزات محیط زیست اصلا در شأن شهرستان اردکان نیست و لازم است تجهیزات مناسب‌تر فراهم شده و در جهت کنترل و مدیریت بهتر با متخلفان با قاطعیت برخورد شود.
وی گفت: انجام تعهدات اجتماعی خواسته فراگیر همه مردم است که باید با اجرای این تعهدات زمینه‌های ارتقا و پیشرفت رقم بخورد و انتظار است که مسئولان کشور و استان حل مشکل آلودگی و رفع نگرانی مردم اردکان را در اولویت کاری خود قرار دهند.
بیان مکرر بحث محیط زیست و تبعات صنعتی شدن یزد و اردکان سبب می‌شود دغدغه‌مندان معضل آلودگی و حامیان محیط زیست بیش از پیش راهکار عملی و قابل اجرا ارائه دهند و با مطالبه‌گری از مسئولان از این حق مردم دفاع کنند.
مهران فاطمی استاندار یزد چندی پیش در شورای برنامه‌ریزی استان یزد دستور ممنوعیت صدور مجوز برای صنایع آلاینده در کریدور عقدا تا مهریز را صادر کرد که باید دید چه قدر این مصوبه توسط دستگاه‌های مربوطه اجرا می‌شود.
بارگذاری هر گونه صنعت آلاینده در محور عقدا تا مهریز ممنوع است2 واحد آلاینده در شهرقدس پلمب شدسازمان محیط زیست: پسماندسوزی و واحدهای آلاینده را به سامانه "1540" اطلاع دهید علاوه بر اجرای این قانون باید با استفاده از فناوری‌های جدید علمی و صنعتی، صنایع آلاینده موجود در این پهنه را به سمت تبدیل شدن به صنعت پاک سوق داد.
البته پیدا کردن منشا آلودگی‌ها، تشدید نظارت‌ها و پالایش آنلاین صنایع، تمرکز بر نظارت، تجهیز امکانات محیط زیست، برخورد قاطع با متخلفان و توسعه فضای سبز و درختکاری که از جمله تعهدات قانونی همه صنایع است می‌تواند در کاهش آلودگی نقش داشته باشد.
همچنین تقویت اجرای تعهدات اجتماعی هم می‌تواند تا حدودی برای مردم دلگرمی‌آور باشد که اگر هوای آلوده دارند در کنارش از وضعیت مناسب در بهداشت، آموزش و امکانات شهری برخودار و بهره‌مند هستند.
انتهای پیام/781/ح

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/220730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد