خبر یزد

آخرين مطالب

گسترش صنایع در دشت ممنوعه ساوه توجیه ندارد سازمان حفاظت محیط زیست

گسترش صنایع در دشت ممنوعه ساوه توجیه ندارد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گسترش صنایع ساوه در دشت ممنوعه که با پدیده فرونشست زمین مواجه هستند، توجیه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از ایسنا، علی سلاجقه پنجشنبه 17 آذرماه 1401 در پایان سفر به ساوه و زرندیه که به منظور بازدید از مشکلات زیستی محیطی این منطقه انجام شد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: معضلات زیست محیطی موجود در ساوه و زرندیه موجب شد تا با حضور در این دو شهرستان به صورت میدانی بررسی ها انجام و برای رفع آن تصمیم گیری شود.
وی با اشاره به استقرار قریب به نیمی از صنایع استان در ساوه و زرندیه افزود: این دیدگاه در این دو شهرستان وجود داشت که هم صنایع و هم دستگاههای اجرایی و دولت وظایف خود را به نحو احسن در این منطقه انجام داده اند و مردم از یک رفاه مناسبی در حوزه زیرساختی محیط زیست برخوردار باشند اما آنچه مشاهده شد وجود مشکلات زیست محیطی در حوزه منابع آب و خاک، بوی نامطبوع که گاها احساس می شود و ... در شهرستان هایی است که نرخ بیکاری در آنها منفی است و صنایع با کمبود نیروی کار مواجه هستند.
معاون رییس جمهور در ادامه به توسعه دامداری ها در این دو شهرستان اشاره کرد افزود: مشخص نیست توسعه دامداری ها در سطح وسیع از 20 هزار تا 40 هزار راس دام در مجاورت روستاهای منطقه با چه مجوزی صورت گرفته است. روستاهای با تراکم بالای جمعیت و نیز نزدیکی به یکدیگر و از طرفی جهت وزش باد غالب منطقه موجب شده که بوی نامطبوع در محیط و مسیر پیمایش منتشر و نارضایتی‌هایی را در زندگی روزمره مردم و برای گردشگران ایجاد کند که این موضوع را در سطح ملی بررسی می کنیم و دستگاه‌های متولی اجرایی و سرمایه گذاران نیز موظفند به تکالیف قانونی خود عمل کنند و یقین بدانند که محیط زیست اجازه نخواهد داد منجر به رنجش بیشتر مردم شود و برخورد قانونی در این حوزه صورت خواهد گرفت.
وی به مزیت صنعتی و کشاورزی ساوه اشاره کرد افزود: صنایع این منطقه با وجود توسعه ای که داشته نتوانستند به مسئولیت های اجتماعی خود به خوبی عمل کنند و باید هر چه سریعتر به تکلیف قانونی و مسئولیت های اجتماعی خود به ویژه در حوزه محیط زیست عمل کنند.
سلاجقه به وضعیت نامناسب فاضلاب ساوه اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه با حدود هشت میلیارد تومان هزینه احداث و رها شده است که باید وزارت نیرو به تکالیف قانونی خود برای اجرای کامل شبکه فاضلاب و انتقال به تصفیه خانه عمل کند.
وی به وقوع پدیده فرونشست زمین در ساوه اشاره کرد و افزود: گسترش صنایع ساوه در دشت ممنوعه که با پدیده فرونشست زمین مواجه هستند و هدر رفت فاضلاب و پساب که به باطل‌آب تبدیل شود توجیهی ندارد و از نظر شرعی، قانونی و علمی پذیرفتنی نیست. باید وزارت نیرو به تکالیف قانونی خود عمل کند و پساب بازچرخانی شده به سمت صنعت و کشاورزی هدایت شود و در نتیجه بهره برداری از چاه‌های آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی متوقف شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست به احداث دو کارخانه سیمان خاکستری و سفید در زرندیه نیز اشاره کرد و افزود: در کنار این دو کارخانه سیمان احداث کارخانه سوم سیمان با صدور مجوز فعالیت آغاز شده که موجب بروز نارضایتی هایی در منطقه شده است. قرار گرفتن صنایع متعدد به صورت تجمیعی موجب بروز آلایندگی خواهد شد که در این بازدید میدانی مقرر شد ارزیابی مجدد محیط زیستی این صنایع توسط دفتر ارزیابی سازمان انجام و ظرف دو هفته آینده با حضور دستگاه های متولی امر جلسه ای برگزار شود و چنانچه با تبعات زیست محیطی مواجه باشد، هر چه سریعتر دستور توقف و خاتمه کار کارخانه سوم سیمان صادر خواهد شد، البته اداره کل صمت استان در گذشته دستور توقف تا تعیین تکلیف نهایی را صادر کرده است.
وی افزود: آلایندگی هوا و منابع آبی و رودخانه ها، آسیب به جاده های منطقه، ترابری و ... نشانگر آن است که این صنعت جدید الاحداث به تکالیف قانونی خود عمل نکرده و زیرساخت های شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.
سلاجقه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در مجموعه محیط زیست کشور کمبود نیروی انسانی وجود دارد اما با این حال تلاش خواهیم کرد در کوتاهترین زمان ممکن تامین نیروی انسانی استان مرکزی را از سهمیه 350 نفری سال آینده انجام دهیم.
معاون رییس جمهور در خصوص مازوت سوزی نیروگاه‌های کشور نیز گفت: در سفر رییس جمهور به استان مرکزی موضوعات محیط زیستی مورد تاکید بوده است و در جلسه ای که با حضور مقامات استانی در سازمان محیط زیست کشور تشکیل شد، مقرر شد وزارت خانه های نفت و نیرو نسبت به مصوبات جلسه جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: با اجرای مصوبات این جلسه موضوع مازوت سوزی در استان مرکزی به ویژه نیروگاه شازند به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و میتوان به مردم قول داد که بخشی از تاکیدات رییس جمهور در سفر به استان مرکزی عملیاتی خواهد شد.
وی بیان کرد: وزارت نفت در موضوع کیفی سازی و بهینه سازی سوخت گام های بلندی برداشته و رویکرد دولت سیزدهم رویکرد بسیار مناسبی در تامین زیرساخت های محیط زیستی دارد.
وی افزود: برخورداری از زیرساخت های حداقلی در نیروگاه شازند در سایه انجام تهاتر با حمایت وزارت نفت یک ضرورت است و وزارت نفت متعهد شده است در بازه زمانی چهار ساله هیچ سولفوری در سوخت وجود نداشته باشد که یک اتفاق مبارکی در دولت سیزدهم است و مردم شاهد مازوت سوزی نخواهند بود.
وی افزود: سازمان محیط زیست به عنوان ضابط قضایی و یک دستگاه حاکمیتی به وظایف خود در این حوزه عمل خواهد کرد و دولت و قوه قضاییه پیگیر موضوع هستند و چنانچه کوتاهی صورت گیرد از طریق قانونی برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تعطیلی مدارس یزد فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران)

تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

بارش شبانه و کم سابقه باران در یزد | شدت بارش‌ها را ببینید

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور