خبر یزد - ایسنا / یک دانشآموز هندی بدون آموزش رسمی، یک معلم رباتیک ساخته که هدف آن بهبود آموزش در مناطق روستایی هند با وجود چالشهای مالی بوده است.
در نمایشی نبوغآمیز از نوآوری و عزم، یک دانشآموز کلاس دوازدهم از یک مدرسه دولتی در بلندشهر ایالت اوتار پرادش بدون هیچ آموزش رسمی در حوزه رباتیک، یک معلم رباتیک ساخته و مدرسه، جامعه و اکنون اینترنت را شگفتزده کرده است.
بازار ![]()
به نقل از ایندیا تودی، این دانشآموز که «آدیتیا»(Aditya) نام دارد، معتقد است که اختراع او میتواند به تحول آموزش در مناطق روستایی هند کمک کند.
هر روز که کلاسها به پایان میرسید، دانشآموزان به خانههایشان میرفتند، اما آدیتیا در حالی که غرق در سیمها، مدارها و آزمایشهای خودش بود، در مدرسه میماند. او بیسروصدا با استفاده از مهارتهای خودآموخته و کنجکاوی محض، مشغول ساخت ربات بود.
این ربات برای آموزش دانشآموزان درست مانند یک آموزگار واقعی طراحی شده است. در کلاس سوفیا، بچهها با هیجان مینشینند، از او سؤال میپرسند و با حیرت به تعامل او با خودشان نگاه میکنند.
اگرچه ربات به جای یک ربات واقعی، از یک مانکن ادغامشده با یک دستیار صوتی هوش مصنوعی تشکیل شده است، اما نمونهای از عزم آدیتیا برای بهبود آموزش از طریق فناوری به شمار میرود.
آنچه دستاورد آدیتیا را خارقالعادهتر میکند، پیشینه اوست. پدرش مجبور شد از دوستانش پول قرض بگیرد تا به آدیتیا در ساخت ربات کمک کند. خانواده آدیتیا با وجود محدودیتهای مالی، رؤیاهای او را تشویق کردند.
آدیتیا هرگز دوره رباتیک نگذرانده بود و آموزش رسمی ندیده بود. او از تماشای عمویش هنگام ساخت رباتهای کوچک در دوران کودکی الهام گرفته بود. از آن زمان، او اغلب همین کار را با استفاده از مواد قراضه، لوازم الکترونیکی دورریختهشده و کمک دوستانش انجام میداد.
آدیتیا گفت که قبلاً چندین ربات ساخته، اما سوفیا تأثیرگذارترین آنها بوده است.
به گفته آدیتیا، ایده پشت سوفیا از یک مشاهده ساده در مدرسه آمده است. او توضیح داد: گاهی اوقات آموزگاران نمیتوانند به کلاس بیایند و بچهها کلاس خود را از دست میدهند. من میخواستم این مشکل را حل کنم.
آدیتیا معتقد بود که آموزگاران رباتیک میتوانند بهویژه برای مدارس روستایی سودمند باشند که در آنها بسیاری از دانشآموزان هنوز دسترسی محدودی به فناوری و هوش مصنوعی دارند. سوفیا تنها یکی از نمونههای اولیه او برای تقویت ایده آوردن آموزگاران رباتیک به بخش آموزش بود و اگرچه یک مدل ساده با استفاده از دستیار صوتی هوش مصنوعی است، اما علاقه روزافزون آدیتیا به این حوزه به راحتی میتواند او را به اوج برساند.
آدیتیا ادعا کرد که سوفیا دومین دستیار آموزشی رباتیک هند به شمار میرود و او امیدوار است که این امر الهامبخش مخترعان جوان بیشتری باشد.
همچنین، آدیتیا از دولت هند خواست که در هر منطقه آزمایشگاههای نوآوری راهاندازی کند تا کودکانی که ایدههای بزرگی دارند، اما منابع آنها محدود است، بتوانند بدون نیاز به حمایت، ایدههای خود را آزمایش و خلق کنند.
با وجود شهرت روزافزون و شناخت محلی، آدیتیا همچنان مصمم ماند، زیرا رؤیای او بزرگتر از رباتیک بود. او با لبخندی خجالتی گفت: میخواهم فضانورد شوم.
سفر آدیتیا از یک خانه ساده تا ساخت یک آموزگار رباتیک با پول قرضی، یادآور این موضوع است که استعدادها اغلب در غیرمنتظرهترین گوشههای یک کشور پنهان شدهاند و فقط منتظر کمی تشویق برای درخشش هستند.