خبر یزد - ایسنا /یک کارشناس حوزه حمل و نقل ترانزیت میگوید در میان تمام پروژههای ریلی کشور بر اساس اسناد بالادستی و گزارشهای کارشناسی راه آهن چابهار - زاهدان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
سیدطه حسین مدنی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که کدام پروژه ریلی در کشور از اهمیت بیشتری نسبت به سایر پروازها برخوردار است؟ گفت:در میان دهها پروژه ریلی در دست مطالعه و اجرا در کشور، کریدور ریلی چابهار - زاهدان به اتفاق آرا در تمامی اسناد بالادستی، گزارشهای کارشناسی و اظهارات مقامات عالیرتبه به عنوان پراهمیتترین، استراتژیکترین و بیسابقهترین پروژه ریلی تاریخ معاصر ایران شناخته میشود.
وی افزود: این پروژه 600 کیلومتری، بندر شهید بهشتی چابهار را به ایستگاه راهآهن زاهدان متصل میکند و حدود 1.5 میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.
بازار ![]()
اگر چابهار به ریل متصل نباشد ارزش اقتصادی آن بالفعل نمی شود
این کارشناس حوزه حمل و نقل و ترانزیت در پاسخ به چرایی اهمیت خط آهن چابهار-زاهدان تصریح کرد: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که دسترسی مستقیم کشور به اقیانوس هند را فراهم میکند. با وجود این موقعیت، اگر این بندر به خطوط ریلی متصل نباشد، ارزش اقتصادی و استراتژیک آن بالفعل نمیشود. بنابراین بهرهبرداری از مزیتهای بندر اقیانوسی چابهار، شدیداً به خط ریلی زاهدان نیازمند است.
مدنی افزود: علاوه بر این، خط آهن چابهار-زاهدان میتواند مسیر مستقیمی از بندر چابهار به سمت زاهدان، مشهد، سرخس، آسیای میانه و روسیه ایجاد کند. این مسیر برای هند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تکمیل کننده کریدور استراتژیک شمال-جنوب است. این یعنی راه آهن چابهار-زاهدان هم میتواند نقش ترانزیتی ایران را تا حد زیادی ارتقا دهد و هم عاملی برای توسعه شرق کشور شود.
پیشرفت فیزیکی 84درصدی چابهار - زاهدان
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: پروژه چابهار-زاهدان از مناطق کوهستانی سختگذر و مناطق کویری با توفان شن عبور میکند. در طول این مسیر به 40 تونل در مجموع به طول 17 کیلومتر و 20 کیلومتر پل نیاز است. طبق آخرین برآوردها این پروژه حدود 84 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و گفته شده که عملیات ریلگذاری تا پایان امسال تکمیل میشود.
مدنی خاطرنشان کرد: به طور کلی ایران برای فعالسازی مسیرهای عبوری دو بال پرواز ترانزیتی تعریف کردهاست. بال شرقی-غربی با پروژه «سرخس-چشمه ثریا» که با تکنولوژی قطار برقی به دنبال تسخیر بازار ترانزیت چین به اروپا است و بال جنوبی-شمالی با ابرپروژه «چابهار-زاهدان» که با پیشرفت 84 درصدی، در آستانه اتصال اقیانوس هند به آسیای میانه و قفقاز قرار دارد.
وی در پایان گفت: تکمیل همزمان این دو محور، ایران را از یک «گزینه ترانزیتی» به یک «چهارراه اجتنابناپذیر» در تجارت جهانی تبدیل خواهد کرد و ضمن خنثیسازی تحریمها، امنیت ملی پایداری را از طریق همبستگی متقابل اقتصادی برای نسلهای آینده تضمین خواهد کرد.