خبر یزد - معلم نمونه کشوری استان فارس، گفت: معلم می تواند کلاس را به محیطی صمیمی، پویا و انگیزشی تبدیل کند و دانش آموزان را خلاق بار بیاورد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، زهره رضوی زاده؛ در حال حاضر به عنوان دبیر زبان انگلیسی در آموزشگاه های متوسطه دوم شاهد شیروانی و نمونه دولتی بانوسلامی و فرزانگان، در شهرستان کازرون فعالیت میکند و 24 سال است که افتخار خدمت در آموزش و پرورش را دارد. وی در برنامه چهره نگاری شایسته معلم این مرکز با اشاره به روند فعالیت خود و دلایل انتخابش بهعنوان معلم نمونه کشوری، به تشریح تجربهها و چالشهای این مسیر پرداخت.
رضوی زاده در این گفت و گو، اظهار کرد: در طول دوران خدمت 4 بار به عنوان معلم نمونه شهرستان کازرون و 2 بار هم معلم نمونه کشوری و یک بار هم نفر اول اقدام پژوهی کشوری شده است.
عوامل انتخاب بهعنوان معلم نمونه کشوری
وی، انتخاب شدن بهعنوان معلم نمونه کشوری را حاصل مجموعهای از تلاشها، باورها و تعهد حرفهای دانست و افزود: آنچه بیش از همه در این مسیر نقش داشته عشق عمیق به آموزش و علاقه قلبی به تدریس، تلاش مستمر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان و استفاده از ظرفیت دانش آموزان در تدریس از عوامل موفقیتم بوده است.
رضوی زاده افزود: خلاقیت در کلاس، پژوهشگر بودن، تولید محتواهای علمی، نگارش مقاله و کتاب، شرکت مداوم در جشنواره الگوهای برتر تدریس، شرکت در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و عضویت در گروه های آموزشی و مشارکت فعال در ارتقای کیفیت آموزش در این مسیر نقش مهمی داشته است.
این معلم نمونه کشوری، ادامه داد: همواره تلاش کرده ام نیازهای واقعی دانشآموزان را بشناسم، با روشهای نوین انگیزه ایجاد کنم و در کنار آموزش، آرامش، امید و اعتمادبه نفس به آنها بدهم.
رضوی زاده این موفقیت را تأییدی بر سالها تلاش بیوقفه، صبر و تعهد در مسیر تعلیم و تربیت دانست و افزود: این انتخاب یادآور مسئولیتی بزرگتر است، که باید همچنان الگوی اخلاق، خلاقیت و خدمت صادقانه باقی بماند و با انگیزهای بیشتر در مسیر رشد دانشآموزان و بهبود آموزش گام بردارد.
ابتکارات یا روشهای خاص آموزشی
وی به لزوم نوآوری و خلاقیت ها در آموزش و تاثیر آن بر یادگیری اشاره کرد و گفت: در تدریس از فناوری های نوین، آموزش مبتنی بر بازی، ساخت دست سازه، آموزش از طریق محتویات چند رسانه ای شامل؛ استفاده از ویدیوها، پادکست ها استفاده می کنم.
این معلم نمونه کشوری افزود: آموزش مبتنی بر پروژه، بازدید از مکان های سنتی و تاریخی مرتبط با موضوع درسی برای مثال بازدید موزه و مغازه های نمدمالی، دولچه سازی در شهرستان کازرون مربوط به درس سوم پایه یازدهم، استفاده از برنامه "شاد" برای ارسال مطالب قبل از تدریس؛روش معکوس، استفاده از نقشه ذهنی، تدریس مبتنی بر داستان گویی از دیگر روش های تدریسم است.
رضوی زاده در ادامه به تکنیک های یادگیری مبتنی بر همکاری از جمله؛ همیار معلم و گروه بندی، تولید محتواهای متنوع با استفاده از هوش مصنوعی، برگزاری نمایشگاه، اجرای تئاتر و سرود همگانی به زبان انگلیسی، برگزاری مسابقات نوشتاری و شنیداری و ... نیز اشاره کرد.
چالشهای مسیر حرفهای یک معلم
این معلم نمونه کشوری گفت: در مسیر تدریس با چالشهایی مانند ضعف پایهای برخی دانشآموزان، اضطراب در صحبتکردن، بیعلاقگی نسبت به زبان و محدودیت امکانات آموزشی روبه رو شدم؛ اما با ایجاد فضای امن و انگیزهبخش، استفاده از روشهای جذاب مانند بازی، تئاتر، فعالیتهای گروهی و واقعیسازی یادگیری، همچنین مرور پایهها، مدیریت درست زمان و ارزشیابی مستمر و با بهکارگیری خلاقیت توانسته بر این چالش ها غلبه کنم.
وی، تعادل میان آموزش و مسائل فردی و رفتاری دانشآموزان را از دیگر چالشهای کاری خود را عنوان کرد و افزود: بسیاری از دانشآموزان با مشکلات خانوادگی، فشارهای روانی، اضطراب امتحان و کنکور وارد کلاس میشوند و این موضوع مستقیماً بر یادگیری و تمرکز آنها اثر میگذارد.
رضوی زاده افزود: در این راستا باید معلم به گونه ای عمل کند که علاوه بر نقش آموزشی، نقش مشاور، شنونده و حامی را نیز ایفا کند تا بتواند فضای کلاس را آرام و مناسب یادگیری نگه دارد.
این معلم نمونه کشوری ادامه داد: مدیریت این وضعیت، نیازمند صبر، مهارت ارتباطی بالا، و توانایی تشخیص و هدایت صحیح دانشآموزان است؛ چالشی که اگرچه زمانبر و دشوار است، اما در نهایت به شکلگیری رابطهای انسانی و مؤثر میان معلم و دانشآموز منجر میشود.
پیشنهادات در جهت ارتقای کیفیت آموزشی
رضوی زاده گفت: در جهت ارتقای کیفیت آموزشی، ضروری است از تأکید بیش از حد بر محفوظات و آموزشهای کاملاً نظری فاصله گرفته و مهارتهای
ضروری زندگی مانند حل مسئله، خودآگاهی، تفکر انتقادی و ارتباط مؤثر بهطور واقعی وارد برنامه درسی شوند.
وی با بیان اینکه باید کیفیت آموزش در مناطق محروم یکسانسازی و فرصتهای یادگیری برای همه دانشآموزان عادلانه فراهم شود، گفت: آموزش متوسطه نیز
نباید صرفاً در خدمت آمادگی برای کنکور باشد؛ بلکه باید بستری برای شکوفایی استعدادها، تقویت شخصیت نوجوانان، پرورش خلاقیت و آمادهسازی آنان برای زندگی واقعی فراهم کند.
خاطرات ماندگار این معلم نمونه کشوری
این معلم نمونه کشوری، یکی از خاطرات بهیادماندنی دوران خدمت خود را اینگونه روایت کرد: در یکی از سالهای خدمتم، دانشآموزی داشتم که همیشه در کلاس بیقرار بود و مدام چشمهایش تیک میزد. ابتدا تصور میکردم قصد شیطنت دارد و سعی میکند تمرکز کلاس را برهم بزند.
وی ادامه داد : روزی یکی از همکارانم گفت که این دانش آ موز به خاطر مرگ ناگهانی مادرش و در نتیجه ناراحتی واسترس دچار مشکل تیک چشمی شده است، همان لحظه همه قضاوتهایم فرو ریخت. از آن روز به بعد تصمیم گرفتم قبل از هر برخوردی، دلِ دانشآموز را ببینم نه فقط رفتار ظاهرش را که با کمی توجه و مهربانی، آن دانش آموز آرامتر و نگاهش پر از اعتماد شد.
یادآوری این خاطره برایم خاطرنشان کرد که عشق و تعهد معلمی یعنی دیدن انسان پشت هر رفتار کوچک؛ یعنی گاهی یک معلم باید قبل از آموزش، مرهم باشد.
این معلم نمونه کشوری،در پایان گفت: معلمی تنها آموزش دانش نیست؛ روشن کردن مسیر، پرورش اعتماد به نفس و عشق به یادگیری است. هر روز در کلاس فرصتی است برای ساختن آیندهای روشن برای دانشآموزان، و هر موفقیت آنها، بهترین پاداش برای معلم است.