چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴

فرهنگی

چهره نگاری شایسته معلم؛

شخصی‌سازی یادگیری با شناخت نیازها و علایق دانش‌آموزان

شخصی‌سازی یادگیری با شناخت نیازها و علایق دانش‌آموزان
خبر یزد - معلم نمونه کشوری از خراسان رضوی ، گفت:برای رسیدن به ارتباط واقعی و عمیق، شناخت دقیق دانش‌آموز ضروری است. وقتی معلم از نیازها و علایق دانش‌آموز مطلع باشد، می‌تواند فرآیند یادگیری را برای هر فرد شخصی‌سازی کند و در نتیجه، اعتماد و مشارکت بیشتری از سوی دانش‌آموز شکل می‌گیرد.
  بزرگنمايي:

خبر یزد - معلم نمونه کشوری از خراسان رضوی ، گفت:برای رسیدن به ارتباط واقعی و عمیق، شناخت دقیق دانش‌آموز ضروری است. وقتی معلم از نیازها و علایق دانش‌آموز مطلع باشد، می‌تواند فرآیند یادگیری را برای هر فرد شخصی‌سازی کند و در نتیجه، اعتماد و مشارکت بیشتری از سوی دانش‌آموز شکل می‌گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، اکرم بیات؛ معلم نمونه کشوری، در حال حاضر مدیر آموزگارچند پایه دبستان شهید بیات روستای عبدالله گیو منطقه سرولایت شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی است. وی فارغ‌التحصیل تربیت معلم شهید کلاهدوز قوچان سال 73در رشته آموزش ابتدایی است. بیات در برنامه چهره نگاری شایسته معلم این مرکز با اشاره به روند فعالیت خود و دلایل انتخابش به‌عنوان معلم نمونه کشوری، به تشریح تجربه‌ها و چالش‌های این مسیر پرداخت .
وی در این گفت و گو، اظهار کرد: سی سال سابقه تجربی دارم،17سال سرگروه آموزشی ،مدرس دوره های ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی بودم ودر تمامی طرح ها و برنامه های آموزشی و پرورشی موفق به کسب رتبه شده ‌ ام .
بیات با اشاره به عوامل موفقیتش در معلمی، گفت: عنایت وتوجه خداوند متعال با توکل و توسل به امام زمان(عج) ،امام رضا(ع)، یاری شهدابه ویژه شهید رئیسی، همراهی بی‌نظیر خانواده عزیزم،دانش آموزان خوبم،همکاران ، اولیای واداره سرولایت به ویژه معاونت آموزشی ،توجه به تعلیم و تربیت تمام ساحتی، استفاده از روشهای تدریس نوین وفعال وتجربه اندوزی ، تجربه گردانی و استفاده از تجارب و نظرات دیگران از عوامل موفقیت و انتخاب من به عنوان معلم نمونه کشوری است .
این معلم نمونه کشوری با اشاره به برخی از ابتکارات یا روش‌های خاص آموزشی که در کلاس‌های خود استفاده می کند،گفت:مفروش کردن مدرسه ودرست کردن محیطی شبیه به خانه، توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی جهت استفاده از آموزش های عمقی،مفید وفایده محور با توجه به نیاز های دانش آموز ،خانواده و جامعه و توجه به آموزش و پرورش تمام ساحتی ، استفاده از روش تدریس های نوین به ویژه بازی و یادگیری ،یادگیری معکوس،آموزش تلفیقی،....وشخصی سازی آموزش،از ابتکاراتی است که در کلاس های درسم استفاده می کنم .
وی با اشاره به تغییر کتب درسی ونوع روش تدریس، تصریح کرد: باتوجه به این که زمان ونوع تدریس در کلاس های چند پایه خیلی ارزشمند است، سعی کردم مهارت های تدریس خودم را در طراحی آموزشی ونوع تدریس و زمانبندی تغییر بدهم و از روش های تدریس سنتی دوری کنم که این مستلزم دیدن فیلم ،مطالعه و استفاده از نظرات صاحب نظران و پیشکسوتان و فناوری‌های روز ،فضای مجازی وتولید محتوا بود .
بیات با تأکید بر انتخاب معلمان از مسیر دانشگاه فرهنگیان ، پیشنهاد داد : مدت زمان تحصیل و آموزش در دانشگاه فرهنگیان با حذف دروس بی فایده ،تئوری وخود خوان کم شود تا هم مشکل نیروی انسانی حل وهم آموزش ها متناسب با آموزش های مورد نیاز کلاس درس باشد .
بیات تأکید کرد: معلمی می‌تواند با نسل جدید ارتباط مؤثر برقرار کند که الگوی مناسبی برای دانش‌آموزان باشد؛ فردی با پشتکار، انگیزه، خلاق، صبور، دانش بالا و برخورد محترمانه .
این معلم نمونه کشوری گفت: استفاده از زبان ساده، فضای شاد کلاس و احترام متقابل از ارکان اصلی تعامل مؤثر با دانش‌آموزان است. برای رسیدن به ارتباط واقعی و عمیق، شناخت دقیق دانش‌آموز ضروری است. وقتی معلم از نیازها و علایق دانش‌آموز مطلع باشد، می‌تواند فرآیند یادگیری را برای هر فرد شخصی‌سازی کند و در نتیجه، اعتماد و مشارکت بیشتری از سوی دانش‌آموز شکل می‌گیرد .
بیات اظهار کرد: بهره‌گیری از بازی، فعالیت‌های گروهی، پروژه‌های علمی و روش‌های خلاقانه، ابزارهایی است که در ایجاد این تعامل نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ به‌ویژه در مدارس ابتدایی که نقش تجربه و مشارکت بیشتر است.اگر دانش و مهارت معلم از دانش‌آموز عقب‌تر باشد و نتواند از ابزارهای روز استفاده کند، قطعاً در ایجاد ارتباط موفق نخواهد بود .
وی در پایان گفت: معلم موفق کسی است که شنونده خوبی باشد. وقتی دانش‌آموز احساس کند کسی به صحبت‌هایش گوش می‌دهد، اعتماد و احترام بیشتری به معلم پیدا می‌کند. این احترام، پایه‌ای برای ارتباط مؤثر و در نهایت یادگیری عمیق‌تر و مشارکت فعال‌تر خواهد بود.


نظرات شما